חלוקת הפרק:
1. פס' א-טו: המלחמה מול חמשת המלכים
2. פס' טז-כז: הריגת חמשת המלכים
3. פס' כח-לט: כיבוש ערי הדרום
4. פס' מ-מג: סיכום
 
כללי: יש לשים לב לעובדה שהן בסיפור שלפנינו בו נלחם יהושע בחמשת מלכי הדרום והן בסיפור המלחמה מול עמי הצפון בסופו של דבר מי שיזם את המלחמה בפועל היו העמים השכנים ולא עם ישראל.
 
1. פס' א-טו: המלחמה מול חמשת המלכים

א. פס' ב – גבעון עצמה לא הייתה בעלת אופי ממלכתי (בניגוד לערים רבות אחרות בכנען) כפי שמוכח מהעובדה הפשוטה שהגבעונים לעיל בפרק ט' לא הזכירו אלא את הזקנים.

ב. פס' ד – מטרת העלייה על גבעון היא כנראה 'למען יראו וייראו', למנוע מערים אחרות לפעול בצורה דומה. בכל מקרה, העובדה שאין הם נלחמים ישירות עם ישראל מלמדת על כך שהם חוששים.

ג. פס' ט-י – שימו לב לחוסר הבהירות המכוון באשר לזהות הנלחם: יהושע או ה'. מסר זה כבר מוכר לנו מהמלחמה ביריחו ובעי. שילוב זה בין יהושע ובין ה' ממשיך גם בפסוקים הבאים (שימו לב בעיקר ליחס בין פס' י ופס' יא).

ד. פס' יב-יד – יש כאן שילוב של שלושה דוברים: 1. דברי הכתוב המופיעים בראשית פס' יב, ומאמצע פסוק יג עד סוף פסוק יד. 2. דברי יהושע במחצית השנייה של פס' יב. 3. דברי השירה (כנראה חלק ממנה) שנכתבה בספר הישר המופיעים במחצית הראשונה של פס' יג.

2. פס' טז-כז: הריגת חמשת המלכים

א. בפס' טו תיאר הכתוב את חזרת יהושע לגלגל, כסמל לסוף המלחמה, אלא שהפסוקים שלפנינו וכן תיאור כיבוש הדרום להלן ממשיכים את תיאור הקרב ואכן הפסוק החותם, פס' מג, שב ומתאר את החזרה לגלגל! יש פרשנים שראו בפס' טו חתימה כללית ואילו מפס' טז ואילך באים ומפרטים את מה שאירע. אחרים הציעו שהכתוב בחר לכפול במידת מה את תיאור המלחמה על מנת לתאר הן את ההתערבות האלוקית במלחמה והן את העשייה האנושית. בעוד שהתיאור הקצר של המלחמה בפס' ט-יד מדגיש מאוד את ההתערבות האלוקית, הרי שמפס' טז ואילך מתארים הפסוקים ומדגישים בעיקר את המלחמה האנושית של יהושע והעם.

ב. פס' כד – השוו לדברים פרק ל"ג, כט: "וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ"; מלכים א ה', יז: "אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת דָּוִד אָבִי... עַד תֵּת ה' אֹתָם תַּחַת כַּפּוֹת רַגְלָי".  

ג. פס' כז – האיסור להשאיר את התלוי על העץ כאשר מגיע הלילה, מפורש בדברים פרק כ"א, פס' כב-כג.
 
3. פס' כח-לט: כיבוש ערי הדרום

פס' לג – יש לשים לב שאין כאן תיאור של כיבוש העיר גזר עצמה. ואכן, הכתוב במלכים א' פרק ט', טז מלמד שפרעה כבש אותה לטובת שלמה.