לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

לאחר סירובו של אחז לשמוע בקול הנביא מופיעות בפרק ח׳ נבואות קצרות, חלקן קשות להבנה, המתארות את אזהרותיו של הנביא ליהודה לקראת השנים הקשות של השלטון האשורי. 
ההשתלטות האשורית מתוארת בארבעה דימויים:
כצבא של דבורים הפושט על הארץ ונמצא בכל מקום (ז׳,יח-יט),
כתער המגלח את תפארת זקנם ושערם של יושבי הארץ (ז׳,כ),
כנהר גדול השוטף את כל הארץ (ח׳,ז)
וכנשר שכנפיו פרושות על פני הארץ (ח׳,ח).
בין הנבואות מופיע בן נוסף של ישעיהו, מהר שלל חש בז, שבאמצעות שמו והמעשה הסמלי המתלווה אליו, מנבא ישעיהו שוב את חורבנן הקרוב של דמשק ושומרון (ח׳,א-ד).
לאחר מכן מופיעה תוכחה, המיועדת כנראה לאלו מתוך יהודה שתמכו בהצטרפות לברית הארמית - אפרימית.
מפסוק ט ואילך מופיעות נבואות קצרות שרבו הפירושים עליהן.

א. ארבעה בנים מלווים את פרקים ז׳-ט׳: שאר ישוב, עמנואל, מהר שלל חש בז והבן הרביעי, בפרק ט׳: פלא יועץ אל גיבור אביעד שר שלום. עקבו אחר אזכורי הבנים לאורך היחידה ונסו להבין מהי המשמעות הנוספת שהם נותנים לדברי הנביא.

ב. בפסוקים טז-יח מתאר הנביא את חייו בשנות החושך של שלטון אחז. עיינו במדרש, מהי המשמעות שהוא נותן לתפקידם של הבנים והתלמידים המופיעים לאורך הפרק?
בראשית רבה (וילנא) פרשה מב:
"...ר׳ יעקב בר אבא בשם ר׳ אחא, אמר ישעיה "וחכיתי לה׳ המסתיר פניו מבית יעקב" אין לך שעה קשה כאותה שעה שכתב בה (דברים ל"א) "ואנכי הסתר אסתיר פני בעת ההיא" ומאותה שעה קויתי לו שאמר "כי לא תשכח מפי זרעו". ומה הועיל לו "הנה אנכי והילדים אשר נתן לי ה׳ לאותות ולמופתים" וכי ילדיו היו? והלא תלמידיו היו. אלא מלמד שהיו חביבים עליו כבניו וכיון שאחז בתי כנסיות ובתי מדרשות התחילו צווחים ווי, ויהי בימי אחז"

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"