בניין בית המקדש מביא לידי ביטוי שיא של תקופה שיש בה שלום, משפט, עושר, חכמה וישיבה איש תחת גפנו ותחת תאנתו. הוא יוכל להיבנות רק כשתהיה מנוחה מן האויבים, ולזה אנחנו מתפללים ושואפים.

 

דורות רבים מעל 2000 שנה התרגשו, דמעו, חכו, התפללו והאמינו, מאמינים ועדיין מתפללים "והשב את העבודה לדביר ביתך". חזרנו לארץ, תחילת התגשמות התפילות, הגאולה, מדינת ישראל פורחת, אך בנין בית המקדש מעורר אצל כולנו מחשבות ורגשות, לעתים של תקווה ולעתים סימני שאלה.

מעיון בפרקי בניין המקדש אנו רואים שבניין בית המקדש מביא לידי ביטוי שיא של תקופה שיש בה שלום, משפט - "לב שומע לשפוט" (ג', ט), עושר, חכמה וישיבה איש תחת גפנו ותחת תאנתו.

בפתיחה ובסיום פרקי בנין המקדש מודגש נושא משמעותי. שלמה בפנייתו לחירם מציין שהרגע המיוחל לבניין בית המקדש הגיע מכיוון ש"ועתה הֵנִיחַ ה' אֱלֹהַי לִי מִסָּבִיב, אֵין שָׂטָן וְאֵין פֶּגַע רָע" (ה', יח). ובסיום מעמד חנוכת המקדש בברכתו לישראל "בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר נָתַן מְנוּחָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר דִּבֵּר לֹא נָפַל דָּבָר אֶחָד מִכֹּל דְּבָרוֹ הַטּוֹב אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד מֹשֶׁה עַבְדּוֹ" (ח', נו).

ומסביר רש"י - "והיכן דיבר? 'והניח לכם מכל אויביכם' (דברים י"ב, י)". דומה ששלמה שם דגש על כך שזמן בית המקדש הגיע, מכיוון שאין אויבים שקמים לשטן לעם ישראל, וה' נתן מנוחה לעמו ישראל.

בית המקדש הוא לא סתם בניין שברצות המלך או השלטון - ייבנה. בית המקדש מהווה בית מפואר, מרומם, ואליו מתנקזות כל האנרגיות הרוחניות של משפט, תפילה וקרבה לקב"ה. הבית הזה יכול להיבנות רק כביטוי לכך שיש מנוחה בעם ישראל, אין שטן ואין פגע רע.

ואם ניקח את זה לתקופתנו, שגם במקום המקדש יש פוטנציאל מרומם המביא לידי ביטוי אנרגיות רוחניות מיוחדות, כחלק משימור התקווה וכחלק מחווית התחברות רוחנית, אך זמן בניין בית המקדש כנראה עדיין לא הבשיל. בניין יכון רק בהניח ה' אלוקינו לנו מסביב. וה' ייתן מנוחה מכל אויבינו מסביב ולזה אנחנו מתפללים ושואפים.

באדיבות אתר 929