מדוע אבימלך התאמץ כל כך לכרות ברית עם יצחק? ממה הוא חשש? האם בכוחו של יצחק לפגוע באבימלך וממלכתו?

 

אברהם עזב את גרר, לבקשתו של אבימלך, ועבר לנחל גרר. אולם גם הישיבה שם לא החזיקה זמן רב בשל ההתנכלויות של הפלשתים ויצחק נאלץ לעבור פעם נוספת, הפעם לבאר שבע. הרושם העולה מסיפורים אלו הוא שמשפחתו של יצחק היא משפחה קטנה, חסרת אמצעי הגנה, החשופה להתנכלויות מצד יושבי הארץ.
 
אך מצד שני, סיפור כריתת הברית בין אבימלך ליצחק משאיר רושם אחר. אבימלך מגיע לבאר שבע ומבקש לכרות ברית עם יצחק (פסוקים כח-כט). אבימלך מסביר ליצחק שהוא ראה כי ה' עמו והוא מבקש לוודא שהוא לא יעשה עמו רעה "כַּאֲשֶׁר לֹא נְגַעֲנוּךָ וְכַאֲשֶׁר עָשִׂינוּ עִמְּךָ רַק טוֹב". מידה כנגד מידה.
 
אולם ממה חשש אבימלך? באיזו דרך יוכל יצחק לפגוע בממלכתו של אבימלך? העובדה שאבימלך מגיע עם פיכל שר צבאו (כו) יכולה להעיד על חשש מפני עימות צבאי, אך האם יש ליצחק כוח צבאי משמעותי?
 
רד"ק נדרש לשאלה זו ומציע שאנשי באר שבע עומדים לרשותו של יצחק "והיו עוזרים אותו לכל רצונו". הוא כותב שיצחק היה מנהיג מקומי בדיוק כפי אביו באזור חברון ("נשיא אלהים בתוכנו" כ"ג ו).
 
רמב"ן מעלה אפשרות אחרת לפיה לרשותו של יצחק עמד הגדוד צבאי "שלוש מאות איש שולף חרב" בעזרתו הכריע אברהם את ארבעת המלכים. פירושו של רמב"ן מניח שיצחק ומשפחתו לא היו קבוצה קטנה ונרדפת אלא גורם פוליטי וצבאי משמעותי.