התנהלותם של יהואחז ויהואש במלחמה מול ארם מראה על חזרה תפיסתית לתקופת השופטים - עיסוק בתפילה ובהתמודדות מינימלית אל מול הקשיים, במקום חיסול של מקור הבעיה. על כך מבקר אלישע את יהואש.

 

יהואש נצטווה על ידי אלישע להכות עם חצים בקרקע, כאשר כל מכה מסמלת את ההכאה של יהואש במלכות ארם. אך לאחר שיהואש מכה בקרקע שלוש פעמים ומפסיק, אלישע קוצף עליו מכיוון שהוא היה צריך להכות בארם חמש או שש פעמים כדי לכלות אותם. מדוע אלישע כה זועם על יהואש, אף שזה עשה מה שנצטווה, גם אם לא באופן מושלם?

התנהלות אביו של יהואש מול ארם בתחילת הפרק מזכירה מאוד את התנהלות עם ישראל בתקופת השופטים עם העמים האחרים - עם ישראל חוטא, נענש בשעבוד לעם אחר, ולאחר זעקה ה' מקים לעם ישראל מושיע שמטפל בבעיה באופן נקודתי.
גם יהואחז כמו עם ישראל מתקן את המצב במקרה שלנו על ידי תפילה לה', ואף הביטוי למענה ה' - "וַיִּתֵּן ה' לְיִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעַ" (פסוק ה') מזכיר את ההופעות הייחודיות דוקא לספר שופטים.

גם כאן, העובדה שיהואש קימץ בכמות ההכאות מבטאת את התפיסה שלו, הדומה לתפיסתם של אנשי ספר שופטים - יהואש לא רצה להכות בארם על מנת לחסלם אלא רק כדי להחזיר את ערי ישראל, בדומה לאנשי תקופת השופטים שלא כבשו את כל הארץ אלא הסתפקו בהתיישבות בערים של עצמם לצד עמי הארץ.
זהו חטאו החמור של יהואש בגללו קוצף עליו אלישע.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער