לאחר תשע שנים בהן מיכל מופרדת מדוד, היא מוחזרת אליו. מדוע דווקא עכשיו? ומה מרגישה מיכל כלפי דוד לאחר שנות הניתוק ביניהם?

 

בעת כריתת הברית בין דוד לאבנר בן נר, דוד התנה שתוחזר אליו מיכל בת שאול. אבנר הסכים לתנאי זה והיא אכן הוחזרה. מדוע דוד עמד על כך שמיכל תוחזר אליו, הרי הוא נשא נשים אחרות וילדו לו בנים, ומה הצורך במיכל בת שאול?

שאלה שניה יותר קשה, מדוע עד עתה, במשך כ-9 שנים מאז בריחתו מביתו לא בא לפקוד את אשתו, ולא יצר קשר עמה. הרי 7 שנים היה מלך בחברון, ובודאי היה יכול לדרוש את אשתו, או לפחות לשאול לשלומה.

נראה לפרש כפירוש המלבי"ם שמו"ב פרק ג' יג, העונה על שתי השאלות. לדעתו דוד החזיר את מיכל כדי להראות כחתן של המלך הקודם, ולהיות מקובל ע"י העם בשל היותו חתן המלך הקודם, ובשל היותו משוח ע"י הנביא. עפ"י פירוש זה דוד אינו משיב את מיכל בגלל אהבה, אלא לצורכי תעמולת פנים. עד עתה, כשהיה מלך רק על שבט יהודה לא היה צריך את מיכל. לאחר כריתת ברית עם אבנר, הצורך להיות מקובל ע"י כל העם, אילץ אותו להחזיר אליו את מיכל בת המלך. אם כן, מיכל חוזרת אל דוד בעלה, אך לא כאישה נאהבת ומיוחסת, אלא לצורכי תעמולת פנים.

בהמשך,בסיפור העלאת ארון ה' לירושלים, אנו רואים שישנה מתיחות בין מיכל לדוד. מדוע מיכל, שבגדה באביה כדי למלט את דוד, מתייצבת כעת כנגדו?

כ-9 שנים נמשכת הגלות של מיכל, בעוד דוד בעלה מולך באותה עת כ- 7 שנים ביהודה. 9 שנים אין דוד מתעניין בשלום אשתו. בתקופה ארוכה זו כנראה נהפך לבה והיא חדלה מלאהוב את דוד. כך גוועה אהבה מיוחדת זו. עפ"י המשתמע מן הפסוקים נראה שמיכל ופלטי רקמו מערכת יחסים מיוחדת, וכאשר דוד מפריד ביניהם, הדבר גורם בכי גדול מצד פלטי בן ליש, ואולי גם חוסר רצון מצד מיכל. אם כך הוא הדבר, הרי שלקיחתה לבית דוד המלך הייתה נגד רצונה. ועל כן חיפשה הזדמנות לתקוף את דוד, וכאשר ראתה את דוד מזלזל בכבודו, מצאה הזדמנות להוכיחו. דוד לא הבין את מיכל, וחשב שהיא מקנטרת אותו בגלל שמלך במקום אביה. הוא עונה לה בתקיפות, ומדגיש שהוא נבחר במקום אביה שלא הצליח. ובעקבות מקרה זה ניתק דוד את קשריו עם מיכל לחלוטין. וזה מה שאמר הפסוק "ולמיכל בת שאול לא היה לה ולד עד יום מותה", ללמד שדוד רחק ממנה, ולכן מתה ללא זרע בנים.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא מתוך אתר דעת