פוטנציאל המשיחות של חזקיהו לא מומש בגלל שהוא 'לא אמר שירה' - לא הכיר בכך שנצחונו הוא מאת ה' אלא תלה אותו במפעלו האנושי. ספר דברי הימים מציג רק את מעשיו הטובים של חזקיהו, זאת מתוך מטרה לעודד את רוחם של שבי ציון. 

 

הגמרא בסנהדרין אומרת: "ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג" (סנהדרין צ"ד עמוד א). ואכן, בשנותיו הראשונות, עומד חזקיהו בדרישות של המשיח, כפי שהן מתוארות בנבואת ישעיהו על "חוטר מגזע ישי" (ישעיהו י"א, א). הוא נוהג בחכמה וביראת ה' ומצליח לאחד בין ישראל ויהודה - שמקיימים יחדיו את הפסח בירושלים.

אולם, בשנה השישית, כאשר ממלכת ישראל נכבשת, יש סדק באמונה של חזקיהו. הוא אינו פונה לה' אלא נוקט בדרכים אנושיות - פונה לגורם זר, למצרים, בבקשת עזרה, מבצר את החומה ובונה את נקבת השילוח.

מסע סנחריב הוא שעת המבחן - האם יפנה חזקיהו אל ה' או ימשיך להישען רק על מפעלי האנושות?

בתחילה נראה שחזקיהו בוחר בדרך הראשונה, הוא מתפלל לה', ונענה. אולם, כאשר מלך בבל בא לבקרו הוא מראה לו את נשקיו (מלכים ב כ', יב-יג). דבר זה מראה על כך שהוא תולה את הצלחתו בחוזק האנושי.

מסתבר שאי אמירת השירה יכולה להתפרש במובן רחב יותר: חוסר הכרה בכך שהניצחון במלחמה הוא מאת ה'.

בנוסף, יתכן, שחזקיהו תולה את הצלחתו בחידוש עבודת הקורבנות. ועל כך מוכיחו ישעיהו בנבואת הפתיחה - "לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה'" (ישעיהו א', יא). ניתן להציע, שהאכזבה מחזקיהו היא שהביאה את ישעיהו לפתוח את ספרו בנבואה זו למרות שמבחינה כרונולוגית היא מתאימה לפרקים ל"ו-ל"ט העוסקים בחזקיהו. יתכן גם שזו הסיבה להתחלת חטיבת נבואות הנחמה בפרק מ', מיד לאחר ימי חזקיהו. הלקח מופיע בדברי הכרוז: "הִנֵּה אֱ-לֹהֵיכֶם" (ישעיהו מ', ט). אל תייחסו את הגאולה לשום גורם אחר.

ספר דברי הימים אינו מספר על מחדליו של חזקיהו, ולעומת זאת מתאר בהרחבה את מעשיו הטובים. כביכול מפסיקים את המימרה באמצע: "ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג". נקודה. נראה שזה קשור למגמה הכללית של ספר דברי הימים - לתת מענה לצרכים של דור שבי ציון. אחת הבעיות המרכזיות בשיבת ציון הייתה בעיה מורלית. שבי ציון מגלים שישנו פער גדול בין מה שהובטח להם על ידי הנביאים לבין מה שקורה בשטח. על מנת להגביר את המורל בוחר עזרא להזכיר בספר דברי הימים את מפעליו של חזקיהו שדומים לנעשה בימי שבי ציון: חידוש עבודת המקדש, החזרת הכוהנים לעבודתם וחגיגת הפסח. 

 

סוכם ע"י צוות אתר התנך מתוך שיעור שהועבר בימי העיון בתנך תשס"ט
לשמיעת השיעור המלא