בפרק י"ז מופיעה בקשתו של דוד לבנות את בית המקדש, בקשה זו מופיעה במספר מקומות בתנ"ך והסירוב לבקשה מנומק באופן שונה כל מקום ומקום.

 

1. השוו את פרק י"ז בדברי הימים למקבילה אליו בשמואל ב פרק ז'. סמנו את ההבדלים המהותיים בעיניכם. שימו לב במיוחד להבדלים בין פסוקים א-ב בפרקנו לבין פסוקים א-ג בשמואל ב פרק ז'; וגם להבדלים בין פסוקים יב-יד בפרקנו לבין פסוקים יג-טו בשמואל ב פרק ז'.

 

2. בקשת דוד לבנות את בית המקדש וסירובו של הקב"ה:

א. בנוסף לסירוב המופיע בפרקנו, ארבע פעמים מזכיר הכתוב מדוע אין דוד רשאי לבנות את בית המקדש.
עיינו: שמ"ב ז',ו-ז; מל"א ה',יז; דה"א כ"ב,ז-ח, דה"א כ"ח,ג. השוו בין המקורות השונים, מהו הנימוק המרכזי בכל אחד מהמקומות?

ב. עיינו בפירוש הרד"ק לדה"א כ"ב, כיצד הוא מסביר את דברי דוד? כיצד מיישב הרד"ק בין התשובות השונות?
רד"ק דה"א פרק כ"ב, ח: דם לרוב שפכת - זה לא מצאנו שאמר לו השם, אבל דוד אמר כן בלבו כי מפני זה מנעהו השם לבנות הבית, או נתן הנביא אמר לו כן. ואעפ"י שלא נכתב בספר שמואל נמצא כמוהו רבים כמו "ותאמרו נשלחה אנשים", ובאמרו "דמים לרוב שפכת ארצה" כי דם נקיים היה בדמים אשר שפך כמו דם אוריה וזה לפני, גם בדמי הכהנים [נב] היה הוא הסבה כמו שאמר הסיבותי בכל נפש בית אביך, גם בדמי הגוים אשר שפך אותם שלא היו בני מלחמתו אפשר שהיו בהם אנשים טובים וחסידים אעפ"י כן לא נענש עליהם כי כוונתו לכלות הרשעים שלא יפרצו בישראל ולהציל עצמו כשהיה בארץ פלשתים לא יחיה איש ואשה, אבל כיון שנזדמן לו שפיכות דמים לרוב מנעו מלבנות בית המקדש שהוא לשלום ולכפרת עון ולעטרת תפלה, כמו שמנעו להניף ברזל במזבח ובבית המקדש לפי שהברזל עושים ממנו כלי הריגה לא יעשו ממנו כלי שלום ברוב.

 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"