טוב לשמוח ולהתחבר למצוות. אולם, צריך לדעת שעושים את רצון ה' בעולם, גם כשלא מבינים, כי עושים את רצונו ולא את מה שאנחנו מרגישים שהוא טוב. 

 

לפני שנים רבות התבקש מו"ר הרב עמיטל זצ"ל ללכת לשַבת "גשר", שבה היו דתיים וחילונים.
השבת היתה מרוממת מאוד, ובסוף השבת קמה נערה אחת ואמרה: "החלטתי לחזור בתשובה. מה המצווה הראשונה שעלי לעשות?"
הרב עמיטל ענה לה תשובה מקורית. הוא אמר: עם ישראל כבר היה במצב שלך. בפעם הראשונה שעם ישראל התחיל לקיים מצוות, היה הדבר ב'מרה'. שם קיבלו מקצת מצוות - "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ" (שמות ט"ו, כה). מהן מצוות אלו? רש"י שם מבאר: "שם שם לו - במרה נתן להם מקצת פרשיות של תורה שיתעסקו בהם, שבת ופרה אדומה ודינין".
יש כאן שלוש מצוות: שבת, פרה אדומה, דינים. לגבי שבת ניתן להבין, אות ברית מיוחדת, בין הקב"ה וכנסת ישראל. ברית המעידה על הקשר המיוחד ועל בריאת העולם (וזו גם המצווה שעליה מדובר בסמוך בפרשת בשלח). דינים – ניתן להבין. כל אומה צריכה משפט ודינים בכדי לנהל חברה מתוקנת. אולם, מהו הרעיון של פרה אדומה?
אם נעיין נראה שיש כאן שני סוגים שונים של מצוות: פרה – מצווה שאף אחד לא מבין. דינים, משפט: מצוות שכולם מבינים.
וכך אמר הרב: תתחילי לקיים מצווה אחת שאת אוהבת ומזדהה, ומצווה אחת שאת לא מבינה. אפילו שמקוממת אותך. מצד אחד, טוב לשמוח ולהתחבר למצוות. אולם, צריך לדעת שעושים רצון ה' בעולם, גם כשלא מבינים, כי עושים את רצונו ולא את מה שאנחנו מרגישים שהוא טוב. אדרבה, קיום הלכה בא לידי ביטוי מיוחד, דווקא כאשר עושים דברים שלא מבינים אותם! 

לקריאת דברי הרמב"ם בעניין היחס לחוקי התורה