מה הטעם להציג יציאה לגלות לעם גולה? איזה רושם יכולים המיצגים של הנביא לעשות על אנשים שזוהי מציאות חייהם היומיומית? נראה שאכן יש ערך בהצגה הזאת וכי עיקר מטרתו של הנביא היא לנער את האנשים משגרת חייהם בגלות כך שבבוא העת יהיו מוכנים לגאולה.

 

מה הטעם להציג יציאה לגלות לעם גולה? רק לפני עשר שנים יצאו בני יהודה לגלות בבל, וכבר צריך הנביא לעשות לעצמו כלי גולה ולהציג להם את גלותם, האם כל כך מהר שכחו?

אז כמובן שהוא איננו עוסק בגלות שהייתה אלא בגלות שתהיה – גלות צדקיהו ושארית יהודה שעדיין חיה בירושלים. מאבקו בשלב זה של נבואתו, כמו המאבק של ירמיהו, הוא בנביאי השקר המבטיחים לעם שעוד מעט חוזרים. "לא רק שלא תחזרו לירושלים", הוא אומר להם, "אלא שהירושלמים יבואו לכאן ויצטרפו לגולת יהודה".

ובכל זאת עולה השאלה, איזה רושם יכולים המיצגים של הנביא לעשות על אנשים שזוהי מציאות חייהם היומיומית? האם הם יכולים בכלל להבחין בין המחווה הדרמטית לבין המציאות?

אלא שאכן יש ערך בהצגה הזאת. עשר שנים חלפו וגולי יהודה בבבל מרגישים כבר בבית. הם נטעו כרמים ובנו בתים, השיאו ילדיהם ומצאו פרנסה, כך מנהגו של עולם. נביאי האמת והשקר נאבקים אלו באלו, מאיצים בעמם לפרוק מזוודות או להשאיר אותן ארוזות, אבל העם עצמו איננו עוסק בפוליטיקה – מדינית או נבואית, העם עצמו רוצה לחיות. אז מוצאים פרנסה ומקום מגורים, לומדים לחיות בקרב הגויים, מסתדרים, מתרגלים.

את השגרה הזאת מנסה יחזקאל לנער, לא לתת לה לשקוע ולהתעבות. "בית המרי" שאתו הוא מתמודד הם אנשים שהתייאשו מלאומיות ומעצמאות. כל רצונם הוא להשתקע ולחיות את חייהם - להפוך למקומיים. ודווקא משום כך עליו לעשות לעצמו כלי גלות. המאבק בנביאי השקר היה מאבקו של ירמיהו, יחזקאל צופה רחוק הרבה יותר. הוא צופה אל ההזדמנות לגאולה שתגיע בעוד שניים או שלושה דורות, ועליה הוא נלחם נגד הייאוש וההרגל, כדי שכאשר תגיע ההזדמנות יהיו מספיק אנשים שיתפסו אותה בשתי ידיים.

באדיבות אתר 929