לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק ח' הוא חזון חידתי בו מופיעות חיות נוספות על החיות שהופיעו בפרק הקודם. כבר דניאל עצמו מעיד על הקושי הרב בפירושו והבנתו. כל המפרשים בעקבותיו התקשו מאד להבינו וכנראה יש לקרוא אותו על רקע מלחמות בית חשמונאי.

1. פרק ח' הוא פרק חידתי מאד. 

א. קראו אותו ככתב חידה שיש לפענחו, בשלב ראשון על ידי הבנת המילים, חלקן מופיעות במשמעויות שונות בתוך הפרק. סמנו לעצמכם את המילים החוזרות בפרק המשמעותיות להבנתו. לדוגמא המילים: צבא, קרניים, תמיד, החיות השונות וכו'

ב. שימו לב במיוחד למוטיב הקרן. היכן לדעתכם חופף התיאור בפרק ח' למה שתואר כבר בפרק ז'?

2. קראו שוב את פרק ז' פסוקים ז-ח; יא-יב; יט-סוף; ואת פרק ח' פסוקים ט-יד; יט-כו; ונסו להבין פסוקים אלו על רקע ימי שלטונו של אנטיוכוס אפיפנס ואירועי חנוכה. לאיזה מן האירועים ניתן למצוא רמזים בפסוקים?

3. בפס' יד מופיע לראשונה מספר שעל פיו אפשר לכאורה לחשב את הקץ. מספרים נוספים מופיעים בפרקים הבאים והיו בסיס לחישובי קיצים לאורך דורות רבים שרובם נסתיימו במפח נפש.

קראו את הקדמתו הנוגעת ללב של רבי מנחם בן שלמה (איטליה, המאה ה12) לאוסף המדרשים שליקט, "שכל טוב". שימו לב לתפיסתו לגבי חשיבות חזונות הגאולה המופיעים בדניאל והבעייתיות שבהם.

שכל טוב (בובר) שמות פרק יב ד"ה תניא בסדר עולם:

עד עכשיו שאני מנחם בירבי שלמה עוסק לחבר חיבור זה אשר קראתיו "שכל טוב" לכבוד אלהי ישראל: ליל שמורים. ב' פעמים נאמר שמורים ושניהם חסירין ו', ומניין שניהם אלפיים ושלש מאות, כי מ"ם הסתומה עולה למנין שש מאות, ש"ר חמש מאות, מ"י חמשים, הרי תיבת שמרים אלף ומאה וחמשים, וכן תיבת השמרים השנית הרי אלפיים ושלש מאות, וזה שנאמר לדניאל "כי לסוף אלפיים ושלש מאות ונצדק קדש" (דניאל ח יד):
"לדרתם", לישועת שני דורות. דורו של חשמונאים, ודור גלותינו, כי לישועת ישראל מיד היונים ניתן מנין לחדשים, כי מיום שמלכו היוונים עד שנצחו החשמונאים ותפסו מלכות שלימה, היו אלפיים ושלש מאות חדשים, דהיינו מאה ושמונים ושש שנים, כי שש שנים מלך אלכסנדרוס מוקדון קודם שנצח את ירושלים במלחמה, ומשתפס עד שנצחום החשמונאים היו מאה ושמנים שנה, ולישועת גלותינו ניתן מנין זה לשנים, אלא שאיני יודע התחלתו מאימתי.
אין אנו יודעים התחלתם מאימתי, כי סתומים וכתובים בחידות ורבים משוטטים והדעת רבים ולא ישיגו ויום הנקם בלבו של הקב"ה הוא ברחמיו יחיש גאולתו ויזכיני עם עבדיו לראות כבודו עין בעין בשוב כבודו לציון אמן.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"