לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

שיר של פגעים הוא הכינוי שניתן למזמור צ"א בספר תהילים. המקור לכינוי זה הוא מאמר חז"ל: "ואי זהו שיר פגועין: ה' מה רבו צרי וכל המזמור (תהילים ג'). יושב בסתר עליון. עד כי אתה ה' מחסי עליון שמת מעונך (תהילים צ"א)" (ירושלמי, מסכת שבת, פרק ו', הלכה ב'). מזמור זה נחשב כמזמור שמירה, ונאמר כסגולה להצלה מפגעים. המכנה המשותף של כל הפגעים הוא חוסר יכולתו של האדם להתגונן מפניהם. מזמור זה נאמר בתפילות רבות, כמו קריאת שמע שעל המיטה, תפילת שחרית לשבת, תפילת ערבית למוצאי שבת ועוד. במקרים רבים נאמר לפניו גם הפסוק האחרון מהפרק הקודם, "ויהי נועם". כפי שמציין הרב סמט במאמרו על מזמור צ"א, התחלפות הגופים לאורך כל המזמור משמשת פתח לתפיסת מבנהו ולהבנת ייחודו.

א. כפי שציינו לעיל, אחד המאפיינים המרכזיים של המזמור הוא התחלפות הגופים (את מבנה המזמור ניתן למצוא בדף הלימוד). עיינו באיכה פרקים א'-ב' והשוו את התחלפות הגופים שם להתחלפות הגופים בפרקנו. מה מטרתו של אמצעי ספרותי זה וכיצד הוא מקדם את מטרות בעל המזמור?

ב. המתפלל קורא לה' פעמים:

ב אמַֹר לַָה' מַחְסִי וּמְצוּדָתִי   א-להי, אֶבְטַח-בּוֹ.

ט כּיִ-אתַָּה ה' מחַסְִי

1. עמדו על קווי הדמיון והשוני בין שתי הקריאות (שימו לב לתוכנן של הקריאות, למילים החוזרות, לצורת הפניה לה').

2. מה ההבדל בין שתי הקריאות? ממה לדעתכם נובעים השינויים בקריאה השניה? עיינו גם בדבריו של הרב סמט במאמרו "מזמור צ"א":

"ממה נובעת התפתחות זאת? נראה שהיא תוצאת דברי הרב לתלמיד הבוטח במחצית הראשונה. בקריאה הראשונה, הביע התלמיד את בטחונו בה' מתוך מה שלמד ומתוך מה שלבו מביאו לומר: שה' הוא מחסהו ושבו הוא בוטח. הרב מאשר את דברי תלמידו בכך שהוא פורש לפניו את כל הסכנות הרבות שה' מצילו מהן. בדבריו של הרב ישנו פירוט של סכנות מסוגים שונים: סכנות טבעיות, וכאלו הבאות מידי האדם; סכנות צפויות ופתאומיות, ידועות ושאינן ידועות. מששמע התלמיד מפי רבו כל זאת, מתמלטת מפיו קריאה ספונטנית, שבה הוא פונה אל ה' ישירות: כִּי אַתָּה ה' מַחְסִי! התיבה "כי" משמעה כאן 'אכן', והיא מעידה על הזיקה בין קריאתו של התלמיד לדבריו הקודמים של הרב. קריאת התלמיד עתה, אינה נטייה שבלב או חזרה על תורה שלמד, כשם הייתה קריאתו הראשונה. הקריאה הפעם היא ביטוי ספונטני לתחושת החסות והקרבה לה' שחש הבוטח בעולם כה מאיים, שרק הגנתו של ה' מאפשרת לו את הקיום בו." (לקריאת קטע נוסף מתוך מאמרו של הרב אלחנן סמט על המזמור)

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"