לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

בראש פרק ד' מופיע החזון הנשגב על הר הבית באחרית הימים, שהשפיע עמוקות על התרבות האנושית והיווה לה מקור השראה לאורך הדורות. חזון זה מופיע גם בנבואת ישעיהו (פרק ב'), והוא מנבא על שלום עולמי, עליית כל הגויים לירושלים והתאחדותם תחת מלכות ה' (א-ה). חלקו השני של הפרק כולל כמה נבואות הכוללות בין השאר נבואת נחמה העוסקת בקיבוץ גלויות וחידוש מלכות בית דוד, ודברי עידוד ונחמה על יושבי ירושלים (ו-יד).

א. חזון אחרית הימים כולל בתוכו, בנוסף לגאולת ישראל, את ישועת העולם כולו. עקבו אחרי השלבים השונים של החזון, שימו לב של מי היוזמה לעלות אל הר הבית, ומהו תפקידו בכל שלב של החזון.

ב. התיאור רומז לאירועים מרכזיים מדברי ימי עם ישראל ומן ההיסטוריה האנושית: מגדל בבל ותוצאותיו, מתן תורה על הר סיני, העליה לרגל למשפט בדברים י"ז, ח-יא. כיצד מעמיקים הרמזים הללו את הבנת הנבואה?

ג. חזון הר הבית ניצב במרכזו של ספר מיכה, ונקשר לנבואות שלפניו ושלאחריו. שימו לב לסמיכות הפרשיות לחתימת הנבואה בפרק ג' וחשבו כיצד תורמת סמיכות זו להבנת משמעותה של נבואת החורבן בפרק ג'. בחנו גם את התנועה של ה' ביחס לירושלים המתוארת בתחילת הספר (א',ב-ג) לעומת התנועה בנבואתנו, וחשבו מה משמעותה של היפוך התנועה.

ד. בפסוקים ט-י מופיעות שתי קריאות שקורא מיכה על בת ציון, ובמרכזן דימויה ליולדת אחוזת רעדה ופחד. עמדו על הסתירה בתפקיד הדימוי בשתי הקריאות. ניתן להסביר את הסתירה בין הקריאות כפולמוס בין מיכה (י) למתנגדיו (ט), על רקע המאבק בין יהודה לאשור בימי חזקיהו. נסו לעמוד על שורש המחלוקת בין שתי העמדות: על מה נסמכים המתנגדים, ומדוע חולק עליהם מיכה? ראו גם את הטענות שציטט מיכה לעיל ג',ה,יא.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"