"חֹפֵר גּוּמָּץ בּוֹ יִפּוֹל וּפֹרֵץ גָּדֵר יִשְּׁכֶנּוּ נָחָשׁ" (קהלת י', ח)

 

במדבר רבה (וילנא) פרשת חקת פרשה יט סימן כב 

"וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים" (במדבר כ"א, ו) - מה ראה ליפרע מהם בנחשים? לפי שנחש פתח בלשון הרע תחלה ונתקלל ולא למדו ממנו. אמר הקדוש ברוך הוא: יבא נחש שהתחיל בלשון הרע תחלה ויפרע ממספר לשון הרע [שנאמר]: "ופורץ גדר ישכנו נחש" (קהלת י', ח). 

דבר אחר למה ופרע מהם בנחשים - הנחש אפילו אוכל כל מעדנים שבעולם מתהפכים בפיו לעפר שנאמר: "ונחש עפר לחמו" (ישעיה ס"ה, כה) ואלו אוכלין את המן שנהפך למטעמים הרבה שנאמר: "ויתן להם שאלתם" (תהלים ק"ו, טו)  ואומר: "זה ארבעים שנה ה' אלהיך עמך לא חסרת דבר" (דברים ב', ז) יבא נחש שאוכל מינין הרבה ובפיו טעם אחד ויפרע מן אוכלים מין אחד וטועמין מינין הרבה. 

"הנחשים השרפים" - ששורפים את הנפש. ר' יודן אומר: "הנחשים השרפים" - שהיה הענן שורף אותם ועושה אותן גדר למחנה להודיעך נסים שעשה להם הקדוש ברוך הוא אותן גירה בהן. 

 

 

 

במדבר רבה - מדרש אגדה על ספר במדבר שנערך כנראה רק במאה ה-12 בצרפת. הוא המאוחר ביותר מבין 'מדרשי רבה'. חלקו הראשון של המדרש מכיל דרשות רבות של רבי משה הדרשן בן המאה ה-11. חלקו השני הוא מדרש תנחומא על ספר במדבר. (מתוך: ע' רייזל, מבוא למדרשים, מכללת הרצוג תשע"א)