השלום הוא מושג אלוקי מעורר התפעמות. הן השלום בין גרמי השמים כולם והן השלום בפסיפס האנושי האינסופי. 

 

בניסיון האחרון של אחד משלושת רעי איוב לטעון כנגדו, בוחר בלדד השוחי ללכת עד הקצה, כדי לשים את האצבע על הפער בין האינסופיות הא-לוהית לבין אפסות האדם.

אין נושא טוב יותר להמחיש רעיון זה מאשר האסטרונומיה. כל מי שמתחיל לגעת בעולם גרמי השמים לא יכול להפסיק פעם אחר פעם מלהתפעל מההיקף והעוצמה של המערכות - הגדלים, המרחקים, הדינמיות, הכוחות, המספרים משאירים את האדם פעור פה "אף כי אנוש רימה ובן אדם תולעה" (ו).

אני זוכר את החוויה של לימוד על מערכת השמש שלנו עם כוכבי הלכת שלה ואתה חושב שזה ענק ועצום, ואז אתה קולט שזה רק קטע מיזערי של אחד מזרועות שביל החלב שבו מאות מיליארדים של כוכבים. אתה לא מפסיק לנסות לקלוט את המערכת הזאת ואתה לומד ששביל החלב הוא רק גלקסיה אחת מתוך מאות רבות של מיליארדים של גלקסיות שבכל אחת מהן מילארדים של כוכבים וכן הלאה.

ללא כל ספק מדובר במספרים שמוח אנושי מתקשה לעמוד מולם.

כשאתה ממשיך להתבונן בתופעה הזאת, ההתפעלות אינה רק מהמספר ומהעוצמות של הכוחות המופעלים זה כלפי זה. דומה שהחוויה המרשימה עוד יותר היא "עושה שלום במרומיו" (ב). איך כל המערכות הללו פועלות בו זמנית ולכל כוכב מתוך מאות הטריליונים יש את מקומו ותפקידו.

או אז אתה מבין ש"שלום" אינו מושג מדיני ואינו מגיע בלעדית מהעולם הפוליטי, השלום הוא א-לוהי.

מכאן למין האנושי שגם בו ריבוי אינסופי של דעות, נקודות מבט וקווי חשיבה ואתה מבין שהשלום הוא הרבה יותר ממצב של אי לוחמה. השלום - שמו של הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, מבטא את השלמות, הגיוון וההרמוניה. את ההכרה שבפסיפס האנושי האינסופי השלמות היא בשונות ובכבוד לכל אדם באשר הוא האדם. השלום הוא התמונה המורכבת מפאזל עם אינסוף חלקים שהאיזונים בין הכוחות שכל אחד מהווקטורים האנושיים מפעיל, תורם ליציבות ולהרמוניה. סימפוניה של ריבוי כלי נגינה, פסיפס של אינסוף אבנים מגוונות.

בעולם שלכל דבר יש את מקומו הרי שממילא אף חלק אינו מאיים על האחר. מצב של אלימות הדדית אינו יונק מעולם של חוזק אלא ממקום של חוסר ביטחון עצמי.

במציאות שלנו שהשלום הוא מושג אנושי הרי שגם בעולם זה השאיפה לשלום צריכה להיות השאיפה למתן מקום וכבוד לכל אדם ולכל אומה בגלקסיות האנושיות. במצב שכזה לאנשים ולאומות לא יהיה כל צורך להילחם זה בזה. וכיתתו חרבות המלחמה לאתים של בנייה, צמיחה והתפתחות. או אז והיה ה' אחד ושמו "שלום" אחד.

באדיבות אתר 929