החתימה הכפולה של ספר שמות מיצגת את שתי הרמות בתהליך של עם ישראל - הרוחנית והפיזית. הרמות השונות מתבטאות גם בשני ההמשכים השונים לספר - ספר ויקרא וספר במדבר.

 

"וַיְכַס הֶעָנָן אֶת-אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּן. וְלֹא-יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד כִּי-שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּן." (שמות מ, לד- לה)
זהו הסיום של הקמת המשכן, סוף ספר שמות בו יצא עם ישראל ממצרים ועשה את כל הדרך הפיזית והרוחנית כדי לעבוד את ה'. כעת המשכן בנוי וה' נוכח ומלא את המשכן. סיום חגיגי ומרגש.

ההמשך המתבקש הוא זה המופיע בתחילת ספר ויקרא- ה' קורא למשה ומדבר אליו מאהל מועד.

אך לפני שמתחיל ספר ויקרא מופיעים עוד כמה פסוקים על הענן:
"וּבְהֵעָלוֹת הֶעָנָן מֵעַל הַמִּשְׁכָּן יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּכֹל מַסְעֵיהֶם. וְאִם-לֹא יֵעָלֶה הֶעָנָן וְלֹא יִסְעוּ עַד-יוֹם הֵעָלֹתוֹ. כִּי עֲנַן ה' עַל-הַמִּשְׁכָּן יוֹמָם וְאֵשׁ תִּהְיֶה לַיְלָה בּוֹ לְעֵינֵי כָל-בֵּית-יִשְׂרָאֵל בְּכָל-מַסְעֵיהֶם." (שם, לו-לח)
פסוקים אלו משמשים גם הם כסיכום, שהמשכו עתיד להופיע בתחילת ספר במדבר (ט, טו-כב) בהתכוננות למסעות המחנה.

מה פשר הסיום הכפול הזה?

כפי שהזכרנו, עמ"י עבר בספרנו דרך בשתי רמות שונות. מבחינה פיזית, הלך עמ"י את הדרך ממצרים ועד הר סיני, ומבחינה רוחנית עבר עמ"י את הדרך מעבודת האלילים המצריים ועד למעמד הר סיני בו קיבל העם את האמונה בה' והתחייב לקיים את המצוות.
המשכי שתי הרמות הללו מתואר בשני ספרים הבאים - ספר ויקרא הוא המשך של שמות מבחינת התהליך הרוחני שעמ"י עובר, ובו מפורטים דיני הקורבנות ומצוות נוספות. ספר במדבר הוא המשך של ספר שמות מבחינה כרונולוגית. שם מתוארת הדרך הפיזית שעושה עם ישראל מהר סיני והלאה.

הקורבנות והמצוות הן כלים למימוש הקשר הרוחני עם ה'. הענן הוא ליווי א-להי של העם להתנהלות הפיזית.

כעת, הסיום הכפול מובן לנו- הסיום הראשון מתייחס להשלמת בניין המשכן - כעת עמ"י מוכן לשלב הבא בעבודת ה' שלו, שתפורט לנו בספר ויקרא. הסיום השני מרמז לנו על השלב הבא במישור הגשמי - הגעה לא"י בהנחיית ה' והנחלתה. סיפור זה יסופר בספר במדבר.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד התנ"ך בידי הנוער