אברהם לא מוגדר בתורה כצדיק ולא כסופר צדיק, אלא כנביא. מה פירוש נביא?

 

שרה מול אבימלך כמו מול פרעה. אישה יפה הם לוקחים. מימי דור המבול זה הרגל ההשחתה של המלכים והשליטים וכל בעלי הכוח. אבל אבימלך היה בכל זאת שונה. אבימלך הרגיש שיש בעיה, יש מחלות שלא אפשרו לו לגשת אל שרה. והוא אמר לפני הא-לוהים בחלום, בדומה למה שאמר אברהם על סדום – "הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג? הֲלא הוּא אָמַר לִי אֲחֹתִי הִוא וְהִיא גַם הִוא אָמְרָה אָחִי הוּא בְּתָם-לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי עָשִֹיתִי זֹאת" (כ, ד-ה).

א-לוהים לא דיבר עם פרעה ולא עם כל השליטים האחרים, אבל עם אבימלך הוא דיבר.

א-לוהים לא אישר לו ניקיון כפיים כי הוא לקח אותה, אבל הוא בהחלט אישר לו תום לבב – "גַּם אָנֹכִי יָדַעְתִּי כִּי בְתָם-לְבָבְךָ עָשִֹיתָ זֹּאת" (כ, ו), ולכן הוא פתח לו פתח – "הָשֵׁב אֵשֶׁת-הָאִישׁ כִּי-נָבִיא הוּא וְיִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ וֶחְיֵה" (כ, ז).

אבימלך השיב את שרה לאברהם, ערך להם חופה ("כסות עינים", כ, טז) על חשבונו, ונתן להם לשבת במקום שירצו. אברהם התפלל לרפואת אבימלך וביתו.

כאן אנחנו לומדים על מדרגת אברהם. אברהם לא מוגדר בתורה כצדיק ולא כסופר צדיק, אלא כנביא. מה פירוש נביא? מי שמתפלל בעד אחרים, אפילו בעד אלה שפגעו בו.

איוב (בפרק האחרון בספר), השם גילה לו את הסוד הזה – תתפלל בעד הרֵעים שפגעו בך ואז תיגאל מייסוריך – "וה' שָׁב אֶת שְׁבוּת אִיּוֹב בְּהִתְפַּלְלוֹ בְּעַד רֵעֵהוּ" (איוב מב, י).

באדיבות אתר 929