אחז מלך יהודה הרשיע יותר מכל קודמיו, העביר את בנו באש למולך ושינה את כל תבנית המקדש וכליו. דווקא לו נולד בן בשם חזקיהו שלא היה צדיק כמותו מאז דוד המלך. איך ניתן להסביר את התופעה הזאת?

 

אחז הגיע לרמות של רשע שלא נתקלנו בהם בעבר לא בממלכת ישראל ולא בממלכת יהודה. אם עד כה הקימו עגלים כתחליף למקדש בירושלים או לכל היותר עבדו את הבעל הרי שהוא מעביר את בניו באש למולך שזו העבודה זרה שהקב"ה שונא אותה יותר מכל (ויקרא כ', ה).
זאת ועוד, בעקבות הברית שהוא כורת עם מלך אשור שיסייע לו במלחמתו עם מלך ארם ומלך ישראל הוא בוחר לשנות את כל תבנית המקדש וכליו. הוא מקים מזבח חלופי למזבח הנחושת אשר עשה שלמה על פי תורת משה. הוא מקצץ את המסגרות המכונות, ואת הים שעשה שלמה הוא מניח על גבי הרצפה. ישנה כאן חתירה של ממש תחת תורת משה ורצון למצוא דרכים אלטרנטיביות לעבודת ה' שלא כפי שכתוב בתורת משה וכפי שציווה את ישראל.
מעניין כי דווקא לדמות שכזאת נולד בן בשם חזקיהו שחיזק את דבר ה' בעולם. אצלו מודגש כי כל מעשיו היו לפי ציווי ה' ביד משה (מלכים ב י"ח, ו) וגם את הפסח שרצה לחדש לאחר זמן שישראל לא חגגוהו הוא עושה ככתוב (דברי הימים ב ל', ה). מניין שאב חזקיהו כוחות כאלו אם חונך על יסודות אחרים לגמרי?
דומה כי אחז היה שטוף בלהט דתי פנימי שבא לידי ביטוי בהתעסקות שלו בענייני המזבח ועבודת המקדש וכן ברצונו להעביר את בניו באש. הלהט הזה 'עבר בדם' לחזקיהו ויכול להיות שגם חווית ההעברה באש שניצל ממנה גרמה לכך (סנהדרין סג ע"ב). אולם, חזקיהו בחר לבטא את הלהט הדתי הזה בכיוון החיובי. אולי משום כך זכה חזקיהו לבטל את הבמות מה שלא זכו כל קודמיו לעשות.