נעקוב אחר הפסוקים המתארים את התחדשות העולם לאחר המבול ונראה כי מדובר בבריאה חדשה, הדומה מאד לבריאה הראשונה.

 

ה' תכנן למחות את האדם ואת כל היקום, ואף הוציא אל הפועל את תוכניתו, כמתואר בפרק ז'. אלא שלאחר מכן החליט הקב"ה לשוב ולברוא עולם חדש, וכנראה שונה מקודמו.

הפסוק "וַיִּזְכֹּר אֱ-לֹהִים אֶת נֹחַ וְאֵת כָּל הַחַיָּה וְאֶת כָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה וַיַּעֲבֵר אֱ-לֹהִים רוּחַ עַל הָאָרֶץ וַיָּשֹׁכּוּ הַמָּיִם" (א) איננו מלמד על כך שמלכתחילה התוכנית הייתה להמשיך את העולם מנח וזרעו. משמעות הזכירה כאן היא החלטה חדשה שמחליט הקב"ה כעת לברוא עולם חדש עבור נח.

ההחלטה על בריאה חדשה זו רמוזה בהשוואה שאנו עדים לה בין סיפור בריאת העולם של אדם הראשון ובין סיפור ה"בריאה החדשה" של נח:

סדר הבריאה הראשונה היה: ארץ, צומח, חי, אדם ואף עתה הארץ "נבראת" בראשונה כשהמים הולכים וחסרים ונראים ראשי ההרים, ומאוחר יותר מבשר העורב על כך שיבשה הארץ. לאחר מכן מביאה היונה את בשורת חידושו של הצומח, ורק לבסוף יוצאים בעלי החיים מהתיבה ודורכת כף רגלו של האדם על פני העולם המתוקן לו.

כמו לאחר הבריאה הראשונה, גם לאחר הבריאה השנייה בעלי החיים והאדם זוכים לברכת פרו ורבו (ט', א; ז).

העובדה שבעלי החיים והאדם זוכים לברכה זו כבראשונה, ושוב ניתנת לאדם הממשלה על בעלי החיים (ט', ב), מוכיחה אולי יותר מכל שמדובר בבריאה חדשה ואין היא המשך של קודמתה. אם מדובר באותו עולם הנמשך לאחר מחיית החוטאים - מה צורך יש בברכת פרו ורבו מחודשת ומה צורך שוב לתת לאדם את הממשלה על כל עולם החי?

האמנם הצליחה הבריאה החדשה יותר מקודמתה? האם העולם החדש שנברא טוב וזך יותר מקודמו? קראו על כך בפוסט הבא.

 

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון