יש דימיון רב בין מעשי יהושפט למעשי אסא אביו הן בתחום הדתי והן בניהול הממלכה, אך יהושפט עולה על אסא במעשיו.

 

אף ביהושפט, פתחו הכתובים - בדומה ל'דברי אסא' - בדברי שבח והוקרה לו, פרטו את מעשיו הגדולים ופרשו את שכרו, אבל חתמו בדברי ביקורת על שהתחבר לבית אחאב ופרשו את ענשו (כ', לה-לז).

ואכן העיון במעשי יהושפט מעלה דימיונות רבים בין מעשי הבן (יהושפט) לבין מעשי האב (אסא), אלא שגדול כוחו של הבן מכוחו של האב. 

באב כתוב: "ויעש אסא הטוב והישר בעיני ה' אלקיו" (י"ד, א), ואילו בבן כתוב: "ויהי ה' עם יהושפט כי הלך בדרכי דויד אביו הראשונים... כי לאלקי אביו דרש ובמצוותיו הלך" (י"ז, ג-ד). ולא נתקררה דעתו של בעל הספר, עד שכתב עליו: "ויגבה לבו בדרכי ה'" (י"ז, ו) כי הכין לבבו לדרש את ה' האלקים.

אסא ביער את העבודה הזרה ואת אביזריה מן הארץ. בדרכו זו הלך גם יהושפט (י"ז, ו ; י"ט, ג).

לאחר ששמע אסא את נבואת עזריהו בן עודד, חידש בעסק רב את הברית בין העם לבין ה'. ואילו יהושפט עושה ללימודה של התורה ולהרבצתה הלכה למעשה בין המוני העם. ולצורך זה הוא ממנה משלחת של חכמים המורכבת משרי ישראל ולויים וכוהנים, ההולכים וסובבים "בכל ערי יהודה", ו"עמהם ספר תורת ה'", "וילמדו בעם" (י"ז, ז-ט).

עיסוקם של שניהם - של האב ושל הבן - בהשלטת תורה ומצוות בקרב העם לא בא לקפח את עיסוקיהם בענייני הממלכה הכלליים ובשקידתם המתמדת על בטחונה ועל רווחתה. שניהם בונים ערים ומבצרים את הקיימות, שניהם מקימים חיילות ומציידים אותם בכלי נשק, ושניהם זוכים לשנות שקט. אבל גם בתחום זה הגדיל יהושפט. אסא הוציא כסף וזהב מאוצרות בית ה' ובית המלך כדי לתתם לבן הדד מלך ארם, ואילו ביהושפט כתוב, שלא רק שלא נאלץ להוציא כסף מאוצרותיו ולתת לזרים, אלא להפך: "ומן פלשתים מביאים ליהושפט מנחה וכסף משא וגו'" (י"ז, יא), וכך היה לו "עושר וכבוד לרוב" (שם, ה).

עוד על ההבדלים שבין אסא ליהושפט ראה בפוסט ממאמרו של עמוס חכם

נערך ע"י צוות אתר התנך

מתוך תנך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר דברי הימים ב עמ' תשכג-תשכד