נשיא יכול לעשות הכל, אבל יש כמה דברים - כמה שערים - שצריכים להישאר סגורים בפניו.

 

לרוב, 'מלכים' המוזכרים ביחזקאל הם מלכי גויים, בעוד מלך בשר ודם בישראל, נקרא 'נשיא'! תפקיד ה'מלך' בישראל נזכר אצל הנביא בהקשר שלילי - "וּבְפִגְרֵי מלכיהם" (מג, ז). 
גם "עַבְדִּי דָוִד", אחרי שיהיה לישראל רק "מֶלֶךְ אֶחָד" (ל"ז, כב-כד), יאמר עליו לבסוף - "וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם" (ל"ז, כה).

מה ההבדל בין 'נשיא' לבין 'מלך'? ההבדל הוא בשושלת - 'נשיא' מורם מעם, מנהיג ושליט, אבל לא מוריש שלטון לבניו. משה רבנו לא הוריש שלטון לבניו, ולא יהושע, אף לא אחד משופטי ישראל, או מנשיאי השבטים*.

כמו ש'כהן' מוריש כהונה, כך 'מלך' מוריש מלוכה - "למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל" (דברים י"ז, כ). זהו החשש הגדול מ'מלך' בתורה, מפני שיש בשושלת יומרה ל'מלכות עולם'. על כך אמר גדעון לאיש ישראל, שביקשו שלטון קבוע שיעבור בירושה - "לא אֶמשֹל אני בכם ולא יִמשֹל בני בכם - ה' יִמשֹל בכם" (שופטים ח', כב-כג).

בפרקנו נפתח תהליך 'חינוכי' על הנשיא (תוך שמירה על כבודו) - הוא ייכנס מהצד, "דֶּרֶךְ אֻלָם הַשַּׁעַר יָבוֹא וּמִדַּרְכּוֹ יֵצֵא", והוא ישב "לֶאֱכָול־לֶחֶם לִפְנֵי ה'"; אבל השער הגדול למקדש (ממזרח) יישאר סגור "וְאִישׁ לֹא־יָבֹא בוֹ" (ב-ג). הנשיא חייב ללמוד, שהכניסה הראשית למקדש שמורה לה' בלבד, ורק הוא 'מלך עולמים' – שלא כשלמה, יואש ועוזיהו שנכנסו להיכל, ואף שלטו בו.

הפתעה בלתי ידועה יש בקביעת יחזקאל, שהלוויים היו שותפים לחילול הבית הראשון, ואילו "הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק" (מ"ד, טו) נשארו נאמנים גם בתקופות החילול, ושמרו את "מִשְׁמֶרֶת מִקְדָּשִׁי", ובזה שמרו על כהונתם לעולם.

----------------------------------------------------

*השוו במדבר א', ד-טז מול במדבר ל"ד, יח-כט.

באדיבות אתר 929