הרב ד"ר יהושע ברמן

נמצאו 8 תוצאות חיפוש

  1. ארבע מצבות יעקב - יסודן בבסיס אחד

    הרב ד"ר יהושע ברמן

    המאמר עוקב אחר משמעותן של המצבות אותם מקים יעקב, מעת חלום הסולם ועד קבורת רחל. משמעות זו תתגלה גם בהקמת שתים עשרה המצבות במעמד הברית בתחתית הר סיני.

  2. בין המקונן ובת-ציון באיכה

    הרב ד"ר יהושע ברמן

    תאריך פרסום: תשעב | |

    את מגילת איכה ניתן לקרוא כדרמה, שבה מופיעות שתי דמויות: המקונן, ובת-ציון. בשיעור זה נראה, כיצד המקונן מסייע לבת-ציון לעכל את מה שקרה לה, ומוביל אותה במסע של שיקום רוחני.

  3. משמעות חצי יהונתן

    הרב ד"ר יהושע ברמן

    תאריך פרסום: תשעא | |

    המקרא נותן מקום רב לסיפור על הנער התמים הרודף אחר החצים. מה משמעותו של סיפור זה? מה הוא מלמדנו על היחסים בין דוד ליהונתן? מה רוצה דוד להשיג ע"י השיחה בין שאול ליהונתן בסעודת ראש החודש, ומה היו תוצאות השיחה הזו? מדוע בסופו של הסיפור דוד מגדיל לבכות?

  4. המקונן ובת ציון - עיון בפרק א' ממגילת איכה

    הרב ד"ר יהושע ברמן

    את מגילת איכה יש לקרוא כדרמה בה מופיעות בעיקר שתי דמויות: המקונן ובת ציון, דמות אנושית המייצגת את תושבי ירושלים שחוו את החורבן. כפי שנראה, מטרתו של המקונן הוא לסייע לבת ציון לעכל את שקרה ולהוביל אותה במסע של שיקום רוחני. במאמר זה נבחן עניין זה בעיקר סביב פרק א. 

  5. המחדש בטובו מעשה בראשית

    הקבלות והבדלים בין פרק א ובין פרק ח בבראשית

    הרב ד"ר יהושע ברמן

    ישנן הקבלות רבות בין חידוש העולם לאחר המבול לבין בריאת העולם.

    עיון בשתי הפרשיות והשוואה בין פרטיהן מלמדת על אופי הבריאה המחודשת לאחר המבול כמבטאת כפרה ותיקון לעולם שחרב. 

  6. יציאת מצרים בראי הארכאולוגיה ומשמעות שירת הים

    הרב ד"ר יהושע ברמן

    תאריך פרסום: תשע"ט | | שעה ו- 1 דקות

    השיעור עונה על טענות כנגד קיומה ההיסטורי של יציאת מצרים, ומציע קריאה חדשה בתורה המדגישה את משמעותו הסמלית של המסופר. על פי ממצאים ארכיאולוגיים חדשים ומפתיעים ניתן להוכיח כי סיפור בריחת העם ושירת הים (שמות יד-טו) מתפלמסים בצורה ישירה עם הכתובת המפורסמת ביותר של הפרעה רעמסס השני. ממצאים אלו מוסיפים נדבכים רבים של משמעות להבנת שירת הים, ומבנה ומשמעות המשכן. השיעור מלווה במצגת עם תמונות, תרשימים ותבליטים.

  7. כיצד פרץ המקרא את החשיבה המדינית הקדומה?

    הרב ד"ר יהושע ברמן |

    התורה פרצה דרך במחשבה המדינית הקדומה בתחומים רבים. בעזרת השוואת חוקי התורה לנהלי שלטון וחוקים קדומים בתרבויות הרבות של העולם העתיק נגלה את החידושים הדגולים של התורה. התורה הייתה הראשונה להגביל את כוחה של המלך, חידשה מערכת כלכלית מוסרית שנותנת תקווה לחלש ויצרה דת שבה דבר האל וכתבי הקודש שייכים לכל שכבות העם.

  8. פרשנות התורה לאור התרבות המצרית העתיקה

    הרב ד"ר יהושע ברמן

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    העולם המצרי מהווה חלק גדול מהלקסיקון של משה ובני ישראל. בעזרת חקר מצרים העתיקה אפשר למצוא פרשנויות חדשות ומעניינות למושגים שמופיעים בתנ"ך.