הרב ד"ר אברהם וולפיש

נמצאו 9 תוצאות חיפוש

  1. חנה: תפילת תרעומת וענווה

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    נעסוק בדמותה של חנה ובתפילתה, ביחס בינה לבין אלקנה, פנינה ועלי, ונראה כי סיפור חנה מהווה מעבר מתקופת השופטים לספר שמואל. התפנית בגורל העם צומחת מתוך אמונתה, דבקותה ומסירותה של חנה, הפועלת בשקט ובצנעה, אך בגבורה ובתעצומות נפש.

  2. בהא קמיפלגי! - תגובה לדיון בין ר"י ברנדס ור"י מדן

    תגובות והערות

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תשנ"ח |

    הרב אברהם וולפיש מגיב  באריכות לדין בין הרב מדן והרב ברנדס בשאלת התייחסותם של חז"ל לחטאים של צדיקים וגדולי המקרא. הרב וולפיש מרחיב בהצגת תיאוריות פרשניות מודרניות המתמודדות עם פערים בין הטקסט ובין הקורא. לטענתו מרבית הוגי הדעת יסכימו כי ההכרה בריבוי פרשניות אפשריות אינו אומר שכל הפרשניות שוות ואין 'אמת' בטקסט כלל. מי שאינו מנסה להתחקות אחר 'אמת' זו אינו משוחח עם דבר ה' שבכתוב והופך את הדוח שיח לחד-שיח. בנוסף טוען הרב וולפיש ששורש המחלוקת בין ר"י מדן ור"י ברנדס נוגע בשאלה האם השפה האלוהית שבתורה נאמרה בלשןן בני אדם והאם הקדושה נמצאת מעבר לעולם הזה או בתוכו. 

  3. תגובה [לתגובת י' ברנדס]

    תגובות והערות

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תשנ"ח |

    הרב וולפיש מגיב בקצרה על שתי נקודות מדבריו של הרב ברנדס. 

     

     

  4. הקלות הבלתי נסבלת של הפרשנות - תגובות לדברי רבקה רביב

    תגובות והערות

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תש"ס |

    הרב וולפיש עונה לרבקה רביב ומחזק את טענתנו באשר להגדרת פרשנות לגטימית. 

  5. אל תגעו במשיחי

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תשעב | |

    מימי חז"ל ועד ימינו התקשו לומדי ספר שמואל להבין את הכפילות של שני הסיפורים, בהם סירב דוד לנצל הזדמנות להרוג את רודפו, המלך שאול. בעקבות המדרש מבארת נחמה ליבוביץ, כיצד העמידה השנייה של דוד בניסיון מסלקת כל ערעור על התנהלותו, ערעור שעלול להישאר אחרי הניסיון הראשון. באמצעות קריאה צמודה של שני הסיפורים נציע הבנה שונה אודות היחס בין שני הסיפורים, ואף נעמוד על התפקיד המרכזי שממלאים שני הסיפורים גם יחד בהצגת דמותו של דוד.

  6. הקריאה הכפולה בסיפור המקראי

    בסיפור המלכת שאול ובסיפור בקשת דוד לבנות את המקדש

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תשעג | |

    נעיין בשני סיפורים בהם מצויה שורה ארוכה של פסוקים שניתנים להיקרא בשני אופנים, המפתחים שני קווי עלילה שונים: סיפור המלכת שאול, ובקשת דוד לבנות את המקדש. באמצעות ההיטלטלות בין שתי העלילות הנביא מלמד על הזיקה המורכבת בין תוכניות אנוש והתוכנית האלוקית.

  7. דוד מכונן המקדש במקרא ובמדרש

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    חכמי המדרש תמהו על פתיחת מזמור ל, 'מזמור שיר חנכת הבית לדוד', שכן לא דוד זכה לחנוך את בית המקדש אלא שלמה בנו. בשיעור זה נבחן את תפקידו המרכזי של דוד במקרא בהנחת התשתית לבניין הבית ונראה כיצד מדרשי חז"ל פיתחו והעצימו את מעמדו של דוד כמייסד המקדש.

  8. הגלוי והנסתר בבחירת הלווים - דרמה בשלוש מערכות

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה ו- 6 דקות

    עיון בפרשיות בחירת בני לוי מעלה מספר שאלות על מהלך הדברים. שאלות אלו חושפות אותנו למהלך דרמטי שבסופו החלפת בני לוי את הבכורות עובדת לעובדה מוגמרת. 

  9. מבנה וסדר בפרשיות יתרו ומשפטים

    הרב ד"ר אברהם וולפיש

    תאריך פרסום: תשס"א | | שעה ו- 5 דקות

    אם נסתכל על המבנה של עשרת הדיברות ופרשת משפטים, נגלה שישנו דימיון רב בין המצוות המצויות בהם.  דרך ההשוואה הזו ובאמצעות התבוננות מעמיקה בפרטי המצוות ובאופיים, נוכל להשליך לברית הנכרתת בין עם ישראל לקב"ה במעמד הר סיני ולעמוד על אופיה של הברית הזו.