פרק ל"ה הוא הפרק האחרון במחזור סיפורי יעקב (פרק ל"ו הוא תולדות עשו ומסיים את מחזור הסיפורים ובפרק ל"ז מתחיל סיפורו של יוסף). בפרק זה באים כמה אירועים שהסדר והקשר ביניהם לא ברור דיו.

חזרה לבית אל (א-ח)

ה' מצווה את יעקב "קוּם עֲלֵה בֵית-אֵל וְשֶׁב-שָׁם וַעֲשֵׂה-שָׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ בְּבָרְחֲךָ מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיךָ" (א). יעקב שומע אל ה' ומבקש ממשפחתו להסיר את "אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם" (ב). יעקב מגיע לבית אל, לאחר שה' עוזר לו בדרך שלא יפגעו בו עמי הארץ, וקורא שם בשם ה'. בסוף הקטע מובא מותה של דבורה "וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית-אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת" (ח).

שינוי השם והברכה (ט-טו)

כעת מובא דבר ה' אל יעקב לפני האירוע האחרון, עוד שהיה בדרך מפדן. שוב באה החלפת השם מיעקב לישראל ויעקב מקבל ברכה מאת ה': "אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ" (השוו: "וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ" י"ז, ו). גם למקום ההוא שדיבר איתו ה' קרא יעקב בית אל.

לידת בנימין ומות רחל (טז-כ)

בדרך חזרה מבית אל לשכם, רחל יולדת את בנו האחרון של יעקב. הכתוב לא הודיע לפני כן שרחל בהריון, ובן רגע אנחנו לומדים על ההריון, הלידה של בנימין (ורחל קוראת לו "בן אוני") והמוות של רחל. יעקב קובר את רחל "בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִוא בֵּית לָחֶם" (יט). לסוגית קבורת רחל בפירוש רמב"ן שמעו את שיעורו של פרופ' יוסף עופר.

חטא ראובן (כא-כב1)

"וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת-בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו" (כב). הכתוב לא ממש מרחיב על המעשה ועל התגובה של יעקב אך ספר דברי הימים מעיד כי בעקבות מעשה זה איבד ראובן את הבכורה "וּבְנֵי רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל כִּי הוּא הַבְּכוֹר וּבְחַלְּלוֹ יְצוּעֵי אָבִיו נִתְּנָה בְּכֹרָתוֹ לִבְנֵי יוֹסֵף בֶּן יִשְׂרָאֵל וְלֹא לְהִתְיַחֵשׂ לַבְּכֹרָה" (דברי הימים א' ה', א).

סיכום משפחת יעקב (כב2-כח)

הפסקה נפתחת, לאחר ההפסקה שבאמצע הפסוק "וַיִּהְיוּ בְנֵי-יַעֲקֹב שְׁנֵים עָשָׂר" וכעת הכתוב מפרט את כל בני יעקב. בסוף הפסקה מובא מותו של יצחק וקבורתו על ידי עשו ויעקב.