תולדות אברהם (א-יא)

אברהם מוסיף לקחת אישה נוספת ושמה קטורה, אשר יולדת לו שישה ילדים. הכתוב מפרט גם את שמות הנכדים של אברהם. אברהם נותן לבניו האחרים מתנות ולא מכניס אותם במסגרת הירושה, אלא רק את יצחק בנו. לאחר מותו, יצחק וישמעאל קוברים את אברהם במערת המכפלה לצד שרה, ויצחק מתיישב בבאר לחי ראי. לאחר מות אברהם הכתוב מתאר את תולדות שני ילדיו: ישמעאל ויצחק.

תולדות ישמעאל (יב-יח)

הכתוב לא מזכיר כלל את שם אשת ישמעאל, אלא רק את ילדיהם – שניים עשר ילדים "שְׁנֵים-עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם" (טז), לא קשה להקביל בין שניים עשר הילדים של ישמעאל לשניים עשר שבטי ישראל, שנשמע עליהם בהמשך ספר בראשית. כפי ההבטחה של ה' זרעו של ישמעאל רב וצאצאיו שוכנים על חבל ארץ רחב: "וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד-שׁוּר אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי מִצְרַיִם בֹּאֲכָה אַשּׁוּרָה" (יח).

תולדות יצחק (יט-לד)

בניגוד לתולדות ישמעאל, תולדות יצחק לא באים בקיצור רב עם רשימה של ילדיו, אלא כאן מתחיל מחזור סיפורי יעקב. גם רבקה, כחמותה, הייתה עקרה. תפילתו של יצחק עבור אשתו הצליחה לפתוח שערי שמיים וגם את רחמה של רבקה, והיא בהריון עם תאומים. לאחר תיאור הניגוד ביניהם בלידתם מובא סיפור מכירת הבכורה. עשו מגיע מן השדה עייף (=רעב) ומוכן למכור את בכורתו עבור נזיד אדום (שרק למפרע הכתוב מעיד שמדובר בנזיד צמחוני ולא בשרי). בסופו של דבר עשו בז לבכורה: "וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת-הַבְּכֹרָה" (לד).