התגלות ה' לאברהם (א-ב)

הכתוב פותח בעובדה שהעקדה היא ניסיון לאברהם. ה' מבקש מאברהם לקחת את בנו, יצחק, ולהעלות אותו לעולה בארץ המוריה על אחד ההרים אשר יאמר אליו. 

"וירא את המקום מרחוק" (ג-ו)

אברהם מציית לדברי ה' והולך עם יצחק ושני נעריו "אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים" (ג)."בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת-עֵינָיו וַיַּרְא אֶת-הַמָּקוֹם מֵרָחֹק" (ד). אברהם רואה את המקום ומבקש מנעריו להישאר מאחור "וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם" (ה). אברהם לוקח איתו את עצי העולה, ושם על יצחק ולוקח בידו את האש והמאכלת, ובכל זאת "וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו" (ו).

"ואיה השה לעולה?" (ז-ח)

פסוקים אלה מתארים דו שיח מרתק בין אברהם ליצחק. יצחק שואל "הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה?" (ז). האם יצחק מבין שהוא "השה לעלה"? לאיזו תשובה מצפה יצחק לשאלתו? אברהם עונה בצורה חמקמקה: "אֱלֹהִים יִרְאֶה-לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי" (ח).

העקידה (ט-י)

הרגע הגורלי הגיע, שיא הסיפור. אברהם ויצחק מגיעים אל המקום, אברהם מתחיל בבניית מזבח, ממשיך בעריכת העצים על המזבח ועוקד את יצחק בנו. אברהם שולח את ידו כדי לשחוט את בנו ואז מגיע הציווי מלמעלה.

"אל תשלח ידך אל הנער" (יא-יב)

רגע לפני שאברהם שוחט את בנו, מלאך ה' קורא לאברהם, בדיוק כפי שקרא יצחק לאברהם בקטע הקודם, ואברהם עונה באותה צורה "וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (יא. השוו: "וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּי בְנִי" - ז). מלאך ה' מגלה לאברהם שאכן "אֱלֹהִים יִרְאֶה-לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה" (ח), ואומר לו שה' לא באמת מעוניין בהקרבת יצחק אלא רק בידיעה הגמורה "כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה" (יב).

"ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה" (יג-יד)

כמו בקטע המקביל, שוב "וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת-עֵינָיו" (יג) וכעת הוא רואה איל, והוא מעלה את האיל במקום יצחק. על שם הראיה (החוזרת ונשנית בסיפור) אברהם קורא למקום "ה' יִרְאֶה" (יד).

התגלות מלאך ה' לאברהם (טו-יט)

כעת לאחר סיום הסיפור מלאך ה' מתגלה שוב אל אברהם ומברך אותו על כך שעמד בניסיון "וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ" (טז). אברהם זוכה לברכת ריבוי הזרע, ולכך ש"וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ" (יח). אברהם (עם או בלי יצחק?) שב אל הנערים והם חוזרים לשבת בבאר שבע.

בני נחור (כ-כד)

הפרק מסתיים ברשימת בני נחור, הקושרת אותנו אל המשך הסיפורים: מות שרה וחיפוש כלה ליצחק.