לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

זו הנבואה השלישית של יחזקאל לזקני ישראל הבאים אליו לדרוש את ה׳. בתגובה לדברי הזקנים פותח יחזקאל בסקירה היסטורית רחבה ומיוחדת במינה של תולדות עם ישראל מראשית ימיו ועד ההווה. סקירה זו פותחת ומסיימת בדברי ה׳ לזקנים ׳חי אני אם אדרש לכם׳ (ג, לא), והיא כוללת ארבעה שלבים היסטוריים בתולדות העם, המתוארים בתבנית קבועה: כריתת ברית והתגלות מצד ה׳, אזהרה לעם, חטא העם ורצון ה׳ להשמידם, ולבסוף מיתוק העונש. תיאור זה מאיר באור חדש ומפתיע כמה תקופות בעברו של העם. בחלק השני של הנבואה (לב-מד) פונה הנביא אל העתיד ומתאר את הגאולה באופן ייחודי.

א. השלב הראשון מתאר את ישיבת ישראל במצרים (ה-ט). עמדו על החידוש בתיאור אופייה של תקופת גלות מצרים בנבואה. תיאורים אלה עומדים ברקע כמה דרשות על סיפור יציאת מצרים בתורה: ׳למה נאמר ולא שמעו אל משה, אלא שהיה קשה בעיניהם לפרוש מעבודה זרה שנאמר: ואומר אליהם איש שקוצי עיניו השליכו ובגלולי מצרים אל תטמאו, ואומר: וימרו בי ולא אבו שמוע וגו׳ ואעש למען שמי לבלתי החל וגו׳. זהו שכתוב: וידבר ה׳ אל משה ואל אהרן ויצום אל בני ישראל, צום לפרוש מעבודה זרה׳. (מכילתא דר"י פסחא פרשה ה)

ב. השלב השלישי עוסק בחיי דור הבנים במדבר, בחטאם ובעונשם.

1) בפסוק כג נזכר עונש הגלות. עונש זה בלשון דומה מופיע גם בתיאור ההיסטורי בתהלים ק"ו,כה-כז, אולם בתורה לא מצאנו אזכור של עונש כזה במדבר.

ראו את דברי הרד"ק: ׳והנראה בעיני כי זה מה שאמר (לאחר חטא המרגלים) ׳וירד העמלקי והכנעני היושב בהר ויכום ויכתום עד החרמה׳ וכן מה שאמרו ׳וישמע הכנעני מלך ערד...וישב ממנו שבי׳.

פירוש שונה באופן עקרוני מציע המדרש: ׳ותשא כל העדה ויתנו את קולם... בכו העדה בליל תשעה באב, אמר הקדוש ברוך הוא אתם בכיתם בכייה של חנם, אני אקבע לכם לילה הזה בכייה לדורות, ומן אותה שעה נגזרה גזירה על בהמ"ק ליחרב, ושיגלו בני ישראל לבין האומות, שנאמר: וישא ידו להם להפיל אותם במדבר ולהפיל זרעם בגוים ולזרותם בארצות׳ (תנחומא בובר, שלח כא). על איזו גלות מדבר הפסוק לפי כל פירוש?

2) קושי מסוג אחר מתעורר בפסוק כה – אילו חוקים ׳לא טובים׳ נתן ה׳ לישראל?

ראו את דברי רש"י (על פי התרגום): ׳מסרתים ביד יצרם להכשל בעוונם... אותם מתנות שחקקתי להם לקדש לי כל בכור, מסרתים ביד יצרם להעבירם לאותם בכורות למולך – הרי חוקים לא טובים׳. עיינו גם להלן בפסוק לא, ובתוכחת ירמיהו, בן דורו של יחזקאל, בירמיהו ז׳,לא.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"