הפרק האחרון של ספר ירמיהו דומה מאד לפרק האחרון במלכים, ומשקף את העובדה ששניהם נכתבו ע"י אותו אדם. מיהו הכותב?

 

הפרק איננו חלק מ"דברי ירמיהו" (נ"א, סד), והוא (כמעט) זהה לפרק החותם את מלכים ב' (פרק כ"ה); הדבר מצביע על קשר בין הספרים; ואכן חז"ל (בבא-בתרא טו ע"א) קבעו, שירמיהו כתב את ספר מלכים.

לקביעה זו אפשר להביא כמה חיזוקים:
1. ירמיהו פרק נ"ב כולל בתוכו את פסקת המלך צדקיהו בסגנון האופייני לספר מלכים.
2. סיפור ההמשך לספר מלכים (החורבן ואחריו) נמצא בירמיהו (ל"ז-מ"ד).
3. בכמה מקומות בירמיהו (א', א-ג; כ"ה, א-ג; מ"ו, ב) יש חישוב סינכרוני של תאריכים, וסיכומי שנים, בדיוק כמו בפסקאות המלכים שבספר מלכים.
4. בתשתית ספר מלכים מונחות מגילות רבות של נבואה סיפורית כמו פרקי אליהו ואלישע, פרקי ישעיהו וחזקיהו (הכתובים גם בישעיהו ל"ו-ל"ט); רק פסקאות המלכים יצקו את ספר מלכים לספר אחד; הקביעה הנבואית מי מהמלכים עשה "הישר (או: הרע) בעיני ה'", היא העיקר בפסקאות אלו, וקביעה נבואית זו אופיינית לירמיהו.
5. בפרק מנשה (מל"ב כ"א) נזכרים נביאים אנונימיים בלשון אופיינית לירמיהו - "וידבר ה' ביד עבדיו הנביאים..." (כ"א, י); "ולא שָמֵעוּ" (כ"א, ט); וכך גם האשמת מנשה בגזרת החורבן (כ"א, ז-טו; ירמיהו ט"ו, ד), והשוואת ירושלִַם לשילֹה ולשומרון (כ"א, יב-יג; שמו"א ג', יא; ירמיהו ז', יב-טו; כ"ו, ו-ט).

יש להניח, שברוך בן-נריה ערך את ספר מלכים לפי הנחיית ירמיהו, ובמקביל כתב וערך את מגילות ספר ירמיהו. אלא, שהגרסה לפרק בסוף מלכים מקוטעת במקומות רבים - אולי כשיקוף למצב בו נכתב הפרק בראשונה. בסוף ירמיהו הושלמה גרסה מלאה. כגון: "(בחֹדש הרביעי) בתשעה לַחֹדש... וַתִבָּקַע העיר, וכל אנשי המלחמה (יִברחוּ וַיֵצאוּ מֵהעיר) לילה..." (כה, ג-ד; נב, ו-ז).

באדיבות אתר 929