23 שנה ירמיהו הזהיר והוכיח. אבל מרגע זה, שנת ההכרעה במלחמת העולם העתיקה, אי אפשר עוד לשנות דבר בהיסטוריה, הזמן לתיקון ולשינוי עבר וחלף.

 

כבר נכנסנו (מפרק כ"א) לעומק ימי צדקיהו, והנה אנו חוזרים אל פרשת הדרכים ההיסטורית - שנת 4 ליהויקים "היא השנה הרִאשֹנית לנְבוּכַדרֶאצַר מלך בבל" (א), שנת ההכרעה במלחמת העולם העתיקה (בכַרכְּמיש, על נהר פרת; מ"ו, ב), כשצבאות בבל הכריעו סופית את שרידי צבא אשור, יחד עם פרעה נְכוֹ המצרי.

על פרשת הדרכים סיכם ירמיהו 23 שנה של שליחותו הנבואית, והיא כתובה לפנינו בעשרים הפרקים הראשונים בספר – הרעה שתיפתח "מצפון" נזכרת בפרק ההקדשה (א', יג-טו), ועוד כמה פעמים היא מופיעה בנבואות התוכחה (='מגילת התוכחות'), אבל "נְבוּכַדרֶאצַר מלך בבל" לא נזכר בפרקים אלו, אפילו פעם אחת. פרק כ"ה הוא הפעם הראשונה שירמיהו קרא בפירוש בשם המלך הבבלי-הכובש, המנצח במלחמת העולם, ואמר – הנה ראו את ה'רעה מצפון' עליה דיברתי והזהרתי 23 שנה ולא שמעתם – לרעה הזאת קוראים 'נְבוּכַדרֶאצַר'!

מרגע זה, אי אפשר עוד לשנות דבר בהיסטוריה - להכרעה ההיסטורית קוראים "כּוֹס התַרעֵלה", וכעת יִמְנֶה הנביא את רשימת העמים אשר ישתו יחד עם ירושלִַם את הכּוֹס, אם יִרצוּ ואם יְמָאֲנוּ.

מכאן ואילך, לא יאמר עוד ירמיהו תוכחות וזעקות לתיקון "בטרם יַחְשִךְ" (י"ג, טז), אלא רק קבלת הדין וכניעה, כי ההכרעה נפלה, והזמן לתיקון ולשינוי חלף.

רק כעבור 70 שנה (לדעתי, מנפילת יאשיהו עד הצהרת כורש, 539-609 לפנה"ס) ייפתחו מחדש שערי גאולה.

19 שנה (שנות יאשיהו, מ-13 עד 31) היה ירמיהו נביא מובהק של אזהרות עם תקוות חזקות, ורק 4 שנים היה ירמיהו נביא שנוא ונרדף על תוכחות זעם נוראיות; אבל רוב הנבואות הן מ-4 שנות הכרעה אלו, ובהן נצרפה דמותו של ירמיהו בתודעת הדורות.

באדיבות אתר 929