מכל פורענות שה' מביא על הגויים מוכרחה לצמוח ישועה לישראל בטווח הקרוב. האמנם כך?

 

מדוע הביא ישעיהו את הנבואה הקדומה ("מֵאָז"; יג) על מואב? (על היות הנבואה קדומה קראו בפוסט הקודם)
שנים רבות חגגו המואבים את גאוות מישע, וכעת יבואו מלכי אשור וישפילו גם גאווה זו – "ועתה דִבֶּר ה' לאמר: בשלש שנים... ונִקְלָה כבוד מואב..." (יד).

בסיבוב ההיסטורי הבא, כשיעלו הבבלים במקום האשורים, ייסגר החשבון הנבואי עם מואב, עם קטן מלא גאווה, ששכן בין ים המלח לבין המדבר, וחש ביטחון בהישגיו (ירמיהו מ"ח, יא). האשורים התאמצו לשקם ארצות שכבשו, ואילו הבבלים יחריבו וישאירו אחריהם שממה – במואב, כמו בפלשת, כמו ביהודה.
אז תחזור הנבואה הקדומה על מואב, בהרחבה ובהעצמה, בפי ירמיהו (מ"ח) - מה שמופיע ב"מַשָׂא מואב" של ישעיהו, מופיע בירמיהו, ועוד הרבה יותר.

כנראה, שישעיהו קיצר בנבואה הקדומה, כי ירמיהו הזכיר מקומות נוספים מכתובת מישע (ירמיהו מ"ח, כב-כג: קִריָתַיִם ('קריתנ'); דִבלָתָיִם ('דבלתנ'); בית מְעוֹן ('בת בעלמענ'), וגם חתם בשירת המושלים מן התורה (במדבר כ"א, כז-ל; ירמיהו מ"ח, מה-מז).

אבל מה יצמח מכל זה לישראל?
הרי גם אשור וגם בבל יפגעו בישראל וביהודה, לא פחות מאשר במואב?!

זו הסיבה שירמיהו (בפרקים מ"ו עד נ"א) השמיט את הקוד הנבואי "מַשָׂא" מכל נבואותיו על הגויים, והכריז על נביאי 'מַשָׂא' כנביאי שקר (ירמיהו כ"ג, לג-מ), כי רבים טעו לחשוב, שמכל פורענות שה' מביא על הגויים מוכרחה לצמוח ישועה לישראל בטווח קרוב.
ישראל הם 'עם עולם', והגמול לבית דוד בישעיהו (ט"ז, ה), יכול להתפרש על חזקיהו בימי הנביא, או על מלך המשיח לדורות עולם.

מעניין, שמישע הכריז בכתובת 'וישראל אבד אבד עלמ' – כמה הייתי שמח להראות למישע מי אבד לעולם, ומי חי וקיים.

באדיבות אתר 929