חלוקת הפרק:
1. פס' א-ט: ימי יהואחז מלך ישראל
2. פס' י-יג: ימי יואש מלך ישראל
3. פס' יד-כא: סיפור מותו של אלישע והנבואה ליואש
4. פס' כב-כה: מלחמות חזאל בישראל והתגשמות נבואת אלישע
 
1. פס' א-ט: ימי יהואחז מלך ישראל

א. יש לשים לב ללשון הפסוק "ויחר אף ה' בישראל ויתנם" בפסוק ג ולביטוי "ויתן ה' לישראל מושיע" בפסוק ה. ביטויים אלו הם ביטויים של ספר שופטים ושל ימי טרום המלוכה (עיינו שופטים פרק ב', יד, כ; פרק ג', ח; פרק י', ז; פרק ג', ט ,טו; פרק ו', לו). נראה שבכך רומז המחבר על משבר במודל המלוכה.  

ב. פס' ה - מי הוא המושיע? רש"י מפרש שהכוונה היא ליואש בן יהואחז שאלישע מנבא לו שיכה את ארם שלוש פעמים. יש שהציעו שהכוונה היא למעשה למלך אשור שהכה את ארם באותה תקופה, וזו הסיבה שהכתוב לא פרסם את שמו.

2. פס' יד-כא : סיפור מותו של אלישע והנבואה ליואש

א. לפנינו סיפור מותו של אלישע. העובדה שפעולתו הנבואית מסתיימת בנבואה על ניצחון מול ארם, קשורה כמובן לאופיו הנבואי כפי שעולה ממכלול הסיפורים אודותיו. כמו כן, הקשר בין אלישע לארם הופיע כבר בדברי ה' לאליהו במלכים א פרק י"ט, טו-יז, שם נצטווה אליהו למנות את חזאל מלך ארם, שיפגע בישראל, וכן את אלישע. ראשית דרכו של אלישע קשורה, אם כן, בהכאת ארם את ישראל, ובסוף דרכו הוא מנבא על הכאת ישראל את ארם.

ב. פס' יד-יט: עשיית מעשים סמליים כחלק מהנבואה לעתיד, מצאנו פעמים רבות אצל הנביאים, בעיקר אצל יחזקאל. רמב"ן על התורה (בראשית י"ב, ו) מאריך בהסבר התופעה שמטרתה להוציא מהכוח אל הפועל את הנבואה.

ג. אפשר ששימת היד של אלישע על ידיו של יואש יש בה מעין העברה מכוחו למלך, בדמיון מסוים למה שמצאנו בסיפור עלייתו של אליהו השמיימה (מלכים ב ב') שם אדרתו הועברה לאלישע. ובאמת גם יואש וגם אלישע (שם) כינו את הנביא "אבי אבי רכב ישראל ופרשיו".

ד. פס' יט – מדוע קצף הנביא? אפשר שהעובדה שלא שאל את הנביא כמה פעמים להכות, מסמלת בעיה שורשית יותר של אי תלות מספקת של המלך בנביא ובה'.

ה. פס' כא – שימו לב לכך שחוץ מהעובדה שהמת קם לתחייה, פרטי הסיפור אינם מובנים: מה קרה לו אחר כך? לאן הלכו הקוברים אותו? ומה קרה לגדודי מואב? אפשר ומטרת הסיפור ללמד שמצד אחד מותו של אלישע החמיר את המצב הביטחוני בישראל, וגדודי מואב שוב פגעו בישראל, אך מצד שני, כוחו של אלישע לא פג גם לאחר מותו. בכל מקרה, יש לציין, שבפשטות משמע שלא בכוונה השליכו את המת אל קבר אלישע (כנראה מערת הקבורה שלו) אלא בשל לחץ של זמן (ראו רד"ק).

3. פס' כב-כה: מלחמות חזאל בישראל והתגשמות נבואת אלישע

פס' כה – לגבי ערים אלו עיינו לעיל פרק י' פסוקים לב-לג; פרק י"ב פסוק יח.