בפרקי אלישע לא התפרש שמו של "מלך ישראל", חוץ מיהורם בתחילה. האם ייתכן שהכל התרחש בימי יהורם בן אחאב, ועל ימי יֵהוּא ויהואחז לא נכתב דבר על אלישע ופעולתו?

 

מלך ארם (איזה?) שוב נלחם בישראל, וגדודיו הגיעו לדותן וגם לשומרון. זה לא יכול היה לקרות כל עוד יהורם בן אחאב שמר על החזית ברמות גלעד עד פציעתו (ח', כט). לאלישע הנביא היה קשר רצוף עם "מלך ישראל" (מיהו?), והוא הזהיר אותו מפני מארבים ארמיים בדרכים - "כי שם ארם נְחִתים" (ו', ט). אחרי נעמן, גם עבדי מלך ארם כבר ידעו, ש"אלישע הנביא אשר בישראל יגיד למלך ישראל את הדברים אשר תדבר בחדר משכבך" (ו', יב).

כשהנביא הוביל חיל ארמי שבוי בפלאי הנבואה לתוך שומרון, שאל "מלך ישראל" - "הַאַכֶּה אַכֶּה אבי?" (ו', כא), ממש כלשון אלישע על אליהו (ב', יב), וכלשון יואש (בן יהואחז בן יֵהוּא) מלך ישראל על אלישע לפני מותו (י"ג, יד).

בפרקי אלישע (מפרק ד'), לא התפרש שֵם של "מלך ישראל" (רק בפרק ג' נזכר יהורם). האם ייתכן שכל הדברים הללו התרחשו בימי יהורם בן אחאב, ועל ימי יֵהוּא ויהואחז (כ-45 שנה; י', לו + י"ג, א) לא נכתב דבר על אלישע ופעולתו?

המסקנה מכל אלה היא – פרקי אלישע נשמרו בספר מלכים, בסדר הפנימי שלהם, ברצף, והמלכים (מפרק ד'), שהנביא היה קשור אליהם היו יֵהוּא ויהואחז – את מהפכת יֵהוּא (פרקים ט' ו-י') יש לקרוא בין פרק ג' (יהורם) לבין פרקים ד' עד ח' ("מלך ישראל").

כבר אמרו חז"ל – "אין מוקדם ומאוחר בתורה" (פסחים ו עמ' ב).

אם כך, "בן הדד מלך ארם" (ו', כד), שצר על שומרון הוא כבר "בן הדד בן חֲזָאֵל" (י"ג, ג-ז), שנתן את ישראל "כעפר לָדֻש", והמושיע לישראל היה איום מצפון שהבריח את צבא ארם, כנבואת אלישע.

באדיבות אתר 929