דוד לא עשה שום פעולה נגד שאול ומלכותו, פרט לכך שהצליח יותר מדי בכל מה ששאול הטיל עליו. כעת הצליח גם בהגנה עצמאית על קעילה.

 

מדרום לעמק האֵלה ולעדֻלם נמצאת קעילה (ח'ירבת כילה, מזרחית לנחושה), באזור הגבול המערבי של יהודה מול פלשת (גם כיום צמודה לגדר הביטחון, אלא שישראל ממערב, והפלסטינים ממזרח). תל זיף נמצא בצד הדרום-מזרחי של הרי יהודה, קרוב למדבר המשתרע עד עין גדי וים המלח. גד הנביא ציווה על דוד לחזור לארץ יהודה, ואז נרדף דוד בין הפטיש והסדן. הוא הציל את קעילה מהשוסים הפלשתים - אבל, בעלי קעילה יסגירו אותו לשאול (יב). לא חשוב מה יעשה דוד לטובת אנשי "מָעון כרמל וזיף ויוּטה" (יהושע ט"ו, נה) – הזיפים כמו נבל הכרמלי, יסגירו אותו (כ).

במדבר מָעון הוא כמעט נתפס עם אנשיו (כו), אבל שאול עדיין מלך, ודיווח על התקפה פלשתית החזיר אותו לתפקידו. דוד לא עשה שום פעולה נגד שאול ומלכותו, פרט לכך שהצליח יותר מדי בכל מה ששאול הטיל עליו. כעת הצליח גם בהגנה עצמאית על קעילה, כשהוא שואל בה', כדי לא לפעול בחוסר סמכות. לכן הוא גם ידע שיסגירו אותו, והוא עזב את קעילה כדי לא להסתבך שוב, כי ברור שהוא לא ירים יד נגד מלכות שאול.

היו חוקרים שחשדו בתיאור כה מרחיק לכת לטובת דוד ונגד שאול, אבל נבואת נתן לא תחמול על דוד ותחשוף את פרשת בת-שבע ואוריה עד תום, ואי אפשר לקבל את עדות הנבואה, רק כשזה מתאים להשקפה אוהדת לשאול, או לדוד.

דוד נשען רק על הביטחון בה', כנזכר במזמור (תהלים נ"ד, ב-ג) – "בבוא הזיפים ויאמרו לשאול: הֲלֹא דוד מסתתר עמנו – א-להים בְּשִמךָ הוֹשיעֵני, וּבִגְבוּרָתךָ תְדינֵני".

באדיבות אתר 929