יונתן בהעזתו ובמסירותו הביא ניצחון כביר, שממנו נבנתה מלכות שאול בהר המרכזי. האם זה עבד גם לבריטים ב-1917?

 

לפני כ-35 שנה מצאנו (צוות בית ספר שדה עפרה) שרידים ברורים של דרך עתיקה סלולה מימי בית ראשון, לפי החרסים (כך פירש ר' תנחום הירושלמי (דור אחרי הרמב"ם) בספר הביאור, מובא ב'דעת מקרא'). הדרך ירדה מגֶבַע (ג'בע) למעבר מכמשׂ (במורד שמצפון ליישוב אדם). כאשר יורדים בדרך עד למעבר, רואים את שתי שיני הסלע, "סֶנֶה" ו"בוֹצֵץ" (ד-ה), בפתח הערוץ הסלעי בנחל מכמשׂ. רואים מאין צפו הפלשתים על המעבר, והיכן טיפס יונתן עם נערו, פשוט רואים ומבינים הכל.

אם יאמרו חיילי המוצב הפלשתי: "דֹמוּ עד הגיענו אליכם" (ט), אין סיכוי להפתעה; אולם אם יאמרו "עלו עלינו - ועלינו, כי נתנם ה' ביָדֵנוּ" (י).

יונתן ונערו טיפסו על ידיהם ועל רגליהם (יג) והסתערו מיד, חיילי המוצב הפלשתי לא יכלו לדעת שהם רק שניים. הם היו בטוחים שמאות הלוחמים של שאול מסתערים אחריהם, והחלו לברוח. במחנה הגדול ראו בריחה והחלו לברוח גם הם. "העברים" שהיו בתוך המחנה הפלשתי כשבויים-עבדים, ראו את הבריחה והתקוממו (כא) - וכל הצבא הפלשתי העצום ברח מערבה למעלה בית חורון ולעמק איילון. יונתן בהעזתו ובמסירותו הביא ניצחון כביר, שממנו נבנתה מלכות שאול בהר המרכזי.

***
ב-1917, חנו הכוחות הבריטיים מן הירקון עד יריחו, וגם ליד ג'בע מול מכמס. המייג'ור גילברט זכר את השם 'מכמס' מהתנ"ך, וקרא באוהל פרקים אלה. הוא הבין שהמוצב העותמני שממול, יושב בדיוק בראש הגבעה כמו "מצב פלשתים" המקראי. הוא ומפקדו החליטו לנסות אם שיטת יונתן עובדת. החיילים העותמנים צעקו להם 'תעלו הון', הם עלו, הסתערו מיד, והעותמנים ברחו והוכו (יעקב משורר, מטבעות עתיקים (ירושלים 1979), עמ' 12-13).

באדיבות אתר 929