מי היה יבין מלך כנען אשר מלך בחצור? מהיכן הגיע סיסרא? ומה היתה השפעתה הגדולה של דבורה הנביאה?

 

"יָבין מלך כנען אשר מָלַך בחצור" (ב) איננו "יָבין מלך חצור" שעמד בראש מלכי כנען בצפון נגד יהושע (יהושע י"א, א-ה), כי חצור הכנענית הגדולה כבר חרבה ונשרפה באש (שם, יג), והממצא בתל חצור הוכיח זאת באופן ברור (י' ידין, חצור (1975), עמ' 145; א' בן-תור, 'החפירות המחודשות בתל חצור', קדמוניות 111, תשנ"ו, עמ' 18-2).

המלך הכנעני יָבין היה צאצא ליָבין מלך חצור, והשימוש המקראי בלשון עבר ("מָלַך") הוא כמו PAST PERFECT – משושלת המלוכה שמלכה בעבר בחצור (כך למדתי מפרופ' יהודה אליצור ז"ל), אבל בימי דבורה וברק הוא כבר נשען על סיסרא וצבאו "בחֲרֹשֶת הגוים" (ב). באזור העמקים המערבי, ובואדי ערה.

סודו של סיסרא (זהו שם ספרו של אדם זֵרטל בנושא זה) נחשף על ידי פרופ' אדם זֵרטל בחפירה ליד היישוב קציר (אל-אחוואט). המבנים וכל הממצאים, אין דומה להם בשום יישוב כנעני או ישראלי, ורק באי סרדיניה נמצאה בנייה כזאת, וגם עיר בשם 'סאסארי' (עד היום). אחת מקבוצות הפלִשתים גויי הים נקראה בתעודות 'שַארְדוּנֶה'; הם באו כנראה מסרדיניה עם פלישת גויי הים, וסיסרא היה מנהיגם. שריד ל'שארדונה' נזכר בשירת דבורה (ה', יג) – "אז יְרַד שָׂריד לאדירים עָם, (ומולם) ה' יְרַד לי בַּגִבּוֹרים".

הניסיון הכנעני האחרון להסתייע בצבאו של סיסרא כדי לגבש כוח כנעני-פלִשתי נגד שבטי ישראל, נכשל בקרב ההכרעה בנחל קישון, בזכותה של דבורה, ובזכותם של לוחמי נפתלי וזבולון וברק בן אבינֹעם, שירדו מהר תבור ברגע המכריע על פי דבר הנביאה.

כל הניסיונות להעמיד סימני שאלה על מנהיגות של נשים בישראל, נדחו בספרות ההלכה בזכותה של דבורה הנביאה-השופטת.   

באדיבות אתר 929