האם הגאולה תלויה בתשובה? הרב אלקלעי טען כי הגאולה תלויה בשיבה אל הארץ. אם היהודים ירצו לשוב אל הארץ, ה' ישיב אותם בתנופה גדולה; אם הם לא ירצו, זה יקרה בחֵמה שפוכה. מה זה אומר על השואה ואסונות אחרים?

 

האם גאולה תלויה בתשובה?
בפרק הזה  – גאולת קיבוץ הגלויות מתחילה בתשובה (ב).
בנבואת יחזקאל (ל"ו, כב-לב) מופיעים כל השלבים שבפרקנו: קיבוץ גלויות, מילת הלבבות והסרת "לב האבן", תשובה לאהבת ה' ותשובה אל המצוות, שפע ברכה ועצמאות כלכלית. רק השלב הראשון של התשובה חסר, ומודגש ביחזקאל (שם, כב, לב): "לא למענכם אני עושה... כי אם לשם קדשי".

האם אלו שתי אפשרויות? שתי דעות? שתי השקפות? (ראו המחלוקת הגדולה בסנהדרין צז עמוד ב עד צח, וראו הרחבה בספרי נס קיבוץ גלויות, עמ' 26-31).

קושי גדול יותר נמצא בפרקנו עצמו – אם יחזרו ישראל "עד ה'... בכל לבבך ובכל נפשך" (ב), איך יהיו הלבבות ערלים אחר כך עד שה' ימול אותם לאהבתו, וגם לשמירת מצוותיו (ו-ח)?

תשובה מהפכנית ועם זאת גם פשוטה ביותר, נתן הרב יהודה אלקלעי במאבקו הגדול לשינוי היחס לעלייה המונית לארץ, דור שלם לפני הרצל (ראו 'המהפכה במושג תשובה בתפיסתו של הרב יהודה אלקלעי', נס קיבוץ גלויות, עמ' 134-146). הרב אלקלעי טען שהגאולה תלויה בתשובה אל הארץ, כי הגלות היא לא רק עונש אלא גם חטא – אם היהודים ירצו לשוב אל הארץ, ה' ישיב אותם בתנופה גדולה; אם הם לא ירצו, זה יקרה (לפי יחזקאל) בחֵמה שפוכה ("מלך שגזרותיו קשות כהמן" בלשון הגמרא בסנהדרין צז עמוד ב).
בשלבים הבאים (בארץ) תבוא הטהרה הכללית ומילת הלבבות לאהבת ה', ולבסוף תבוא התשובה אל המצוות עם הפריחה הכלכלית.

אילו קיבלו המוני יהודים את פירושו של הרב אלקלעי, היו קמים ועולים לארץ ישראל מרצונם, לפני האסונות והשואה, כפשט התורה, ולא כנבואת יחזקאל "לא למענכם".

באדיבות אתר 929