המשימה הראשונה במדבר היא ארגון המחנה וסיום האנרכיה ששררה בו. 

בני ישראל כבר חוו מלחמות מיד בצאתם ממצרים, עם צבא פרעה שרדף אחריהם וטבע בים סוף ובמלחמה בעמלק ברפידים. המלחמות ההן היו חלק מעיצוב החירות של העם היוצא ממצרים, עוד לפני שהוקם צבא מסודר.
גם בימינו, מלחמת העצמאות פרצה לפני שהוקם צה"ל, ובעול הקרבות הקשים ביותר נשאו לוחמי ההגנה והפלמ"ח המתנדבים.

המשימה הראשונה של הצבא במדבר לא הייתה קרבות ומלחמות אלא ארגון המחנה, עוד לפני המסע במדבר אל הארץ לפי שבטים ודגלים, וסיום האנרכיה ששררה ככל הנראה מיציאת מצרים. המשימה החשובה של סדר וארגון במחנה עומדת במרכז הפרק, וחשיבותה עולה ככל שאנו מבינים את הפער העמוק בין עם ישראל לשבטיו ובין סדר וארגון.

המסע מים סוף לחורב והמלחמה בעמלק התנהלו כנראה בחיפזון ובארגון מאולתר – עד היום אנו נראים כך: מאלתרים פתרונות יצירתיים תוך כדי תנועה – כנראה עם לא משתנה גם אחרי אלפי שנות נדודים.

בהובלת הארגון מחדש של המחנה במדבר נתכבד שבט יהודה, שבט של מנהיגות טבעית מאז יעקב ובניו ועד נחשון בן עמינדב מנהיגו ביציאת מצרים ובמדבר, שחז"ל ייחסו לו את הובלת בני ישראל אל תוך ים סוף נוכח האיום החמור של מרכבות פרעה.

המפקד התנהל לפי סדר השבטים עם ראובן בראש ושמעון אחריו – רק גד נכנס במקום לוי – אבל בארגון המחנות והדגלים הוביל שבט יהודה ועִמו שבטי יששכר וזבולון, ומכאן שינוי הסדר מפרק א' לפרק ב'.

באדיבות אתר 929