רחל לא גילתה ליעקב על גנבת התרפים והמחיר הנורא נקבע בגזרתו של יעקב: "עם אשר תמצא את אלהיך לא יחיה" (לא, לב). בפרשה הבאה נקרא על מותה הטרגי של רחל בהולדת בנימין.

למה גנבה רחל את התרפים?

המאבק בין יעקב ללבן הוא על הרכוש שיצא מבית לבן, ועל כן נראה שהתרפים הם חלק מהמאבק. אכן, באחת התעודות הקדומות שנמצאו בעיר נוּזי (במזרח ארם נהריים) נכתב שאם בן מאומץ יעבוד את אביו המאמץ וייחשב יורש על פי נוהג או חוזה, אם ייוולד בן טבעי יתחלקו בשווה, אבל הבן הטבעי יקבל את האלים של הבית. משמעות החוזה מנוזי לדעת חוקרים חשובים היא שהבן הטבעי יקבל את האלים של הבית, ובכך יהיה הוא אדון המשפחה והרכוש כולו.

חוקרים אלו הסבירו על פי זה שגנבת התרפים נועדה למנוע מלבן להוכיח את אדנותו ולקחת מהם את הרכוש. אמנם היו חוקרים שחלקו על פירוש זה, אבל ההקשר של הפרשה מוכיח שהשאלה שעל הפרק היא אכן שאלת הרכוש – האם הוא באמת של יעקב או שהכול שייך ללבן. רחל ולאה אמרו ליעקב: "כִּי כָל הָעֹשֶׁר אֲשֶׁר הִצִּיל אֱלֹהִים מֵאָבִינוּ לָנוּ הוּא וּלְבָנֵינוּ" (לא, טז), בעוד לבן ביקש לקחת את הכול בחזרה, וכך יאמר בהמשך: "וַיַּעַן לָבָן וַיֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב – הַבָּנוֹת בְּנֹתַי וְהַבָּנִים בָּנַי וְהַצֹּאן צֹאנִי וְכֹל אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לִי הוּא ..." (לא, מג). יעקב עצמו סיכם בזעקתו: "לולי א-לֹהי אבי, א-לֹהי אברהם ופחד יצחק היה לי, כי עתה ריקם שלחתני, את עניי ואת יגיע כפי ראה א-להים וַיוֹכַח אמש" (לא, מב).

 

 

הרב יואל בן נון מלמד ומפרש תנך
באדיבות אתר 929