הבטחת הארץ עומדת במרכז התגלות ה' ליעקב, הן בחלום הסולם והן בהתגלויות נוספות. מכאן ניתן ללמוד עד כמה מרכזית וחשובה ירושת הארץ.

 

אחת ההתגלויות המכוננות שנגלה ה' לאדם, היא ההתגלות ליעקב אבינו בעת שהגיע לבית אל. "וישכב במקום ההוא, ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו. והנה ה' ניצב עליו ויאמר: אני ה' אלוקי אברהם אביך ואלוקי יצחק" (בראשית כח, יא-יג). וכאן אנו מצפים לשמוע מהו הדבר החשוב, המכונן, המהותי, שיאמר ה' ליעקב?

אם נעצור לרגע ונשאל את בני החוגים השונים בזמננו, מה לדעתם ראוי שיאמר ה' ליעקב, מן הסתם נקבל תשובות שונות. הליטאים היו אומרים: "תלמד גמרא בעיון עד שתהיה בן תורה". החסידים היו אומרים: "תתחזק באמונה ובעבודת ה' בשמחה". אנשי ש"ס היו אומרים: "תלמד הלכה למעשה על פי שיטת מרן". חניכי בני עקיבא היו אומרים: "ואהבת לרעך כמוך". הדתיים המודרניים היו אומרים: "דרך ארץ קדמה לתורה". אישי רוח מהאקדמיה היו אומרים: "הקפד להיות פלורליסט ולהטיל ספק בכל עמדה ודאית", ופמיניסטיות היו אומרות: "העצימו את הנשיות ותפסיקו לדכא את הנשים".

ומה אמר ה' ליעקב?

ה' הבטיח ליעקב שירש את הארץ: "הארץ אשר את שוכב עליה לך אתננה ולזרעך. והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה". ומתוך כך "ונברכו בך כל משפחות האדמה ובזרעך". זה הגילוי האלוקי. ואכן יעקב אבינו הכיר על ידי כך את גודל קדושת הארץ: "אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי. ויירא ויאמר: מה נורא המקום הזה, אין זה כי אם בית אלוהים וזה שער השמים" (יג-יז).

ואולי עוד יטענו בני החוגים השונים שאמנם הפעם דיבר ה' על ארץ ישראל, אבל יש עוד גילויים ועוד פסוקים. אז הנה, גם בגילוי שנתגלה ה' ליעקב אחר חזרתו לארץ, שהיה אף הוא בבית אל, נאמר ליעקב: "פרה ורבה, גוי וקהל עמים יהיה ממך ומלכים מחלציך יצאו. ואת הארץ אשר נתתי לאברהם וליצחק - לך אתננה, ולזרעך אחריך אתן את הארץ" (ל"ה, יא-יב). וכך בכל הגילויים אל יעקב, תמיד דיבר ה' על ארץ ישראל. כך בחרן (ל"א, ג), וכך בעת שעמד לרדת למצרים (מ"ו, ב-ד).
ירושת הארץ והישיבה בה הן בסיס מרכזי לחייו של עם ישראל ולכן יש להתאמץ לקיים מצוות אלה.

עריכה: מאור הורוביץ, ישיבת הר ברכה