כמו הפרקים האחרונים, וגם אלו שיבואו, פרקנו עוסק בהכנות לכניסה לארץ. בחלק הראשון של הפרק באה בקשת בנות צלופחד ובחלק השני בקשת משה למינוי מנהיג חדש תחתיו. ה' מצווה למנות את יהושע בן נון.

בקשת בנות צלופחד (א-יא)

בנות צלופחד, משבט מנשה, מגיעות אל משה ואלעזר, הנשיאים וכל העדה ומעבירות 'שאילתא'. לאביהם לא היו בנים, והוא מת, וכעת הן שואלות "לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ" (ד) – הן מבקשות לנחול בנחלה של שבט מנשה. משה פונה אל ה' לקבל תשובה, וה' עונה בחיוב: יש לתת לבנות צלופחד נחלה "בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן" (ז).

התקדים של בנות צלופחד הופך לחוק קבוע: "אִישׁ כִּי יָמוּת וּבֵן אֵין לוֹ וְהַעֲבַרְתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְבִתּוֹ... וְהָיְתָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְחֻקַּת מִשְׁפָּט כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה" (ח יא).

מינוי יהושע (יב-כג)

ה' מצווה את משה לעלות אל הר העברים, לראות את הארץ שה' מביא לבני ישראל ולאחר מכן "וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל עַמֶּיךָ גַּם אָתָּה כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף אַהֲרֹן אָחִיךָ" (יג). משה מבקש מה' למנות מנהיג חדש "וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה" (יז).

ה' מצווה את משה לקחת את יהושע ולסמוך את ידיו עליו "וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו לְמַעַן יִשְׁמְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (כ). יהושע יהיה המנהיג של עם ישראל לאחר מות משה, בכניסה לארץ ובכיבושה. משה ממלא את צו ה' "וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה'" (כב).