דפי קהילות לומדות- איוב

<<משלי ^ מגילות>>

 

פתיחה לספר איוב

איוב א' - ב'

ספר איוב עוסק בשאלת הגמול ובמשמעות הייסורים. הספר פותח בסיפור רקע ההופך את הדיון לקיומי ומוחשי. סיפור הרקע מציג מצב קיצוני של צדיק ורע לו, המותיר את הקורא עם שאלות קשות ביותר, שיש צורך לברר אותן. כחלק מסיפור הרקע אנו מתוודעים להתרחשות המקבילה בעולמות העליונים, המבהירה שיש סיבה להתרחשויות שנראות לא מובנות בראיה אנושית פשוטה. 

 

התמודדות עם חיים של סבל

איוב ג' - ז'

בשיעור זה נכיר את טענותיו של אליפז במחזור הויכוחים הראשון, נראה מהי דרך ההתמודדות שהוא מציע לאיוב עם הסבל, ומדוע איוב איננו מוכן לקבל את הצעתו של אליפז. נעיין בדברי חז"ל המציעים אפשרות נוספת להתמודדות.

 

כיצד (לא) מנחמים - עיון ביחסי איוב ורעיו

איוב ב' - ג'; איוב ו'; איוב י"ב; איוב ט"ז - י"ז

כיצד ראוי לנחם אדם באבלו? רעי איוב מפגינים התנהגות ראויה בתחילת הדרך - משתתפים בצערו של איוב, ושותקים יחד איתו לנוכח הכאב העצום. אולם, מה קורה ברגע שאיוב פותח את פיו ומקלל את יומו? האם הם מסוגלים להכיל את כאבו כאשר הוא מערער על השקפת עולמם? איוב טוען כלפי רעיו טענות קשות, מהן ניתן ללמוד כיצד לא להתנהג כלפי האדם הסובל. מתוך כך ניתן גם להבין מהי הדרך לנחם ולחזק אדם בשעת צערו.

 

האם מותר לשאול שאלות באמונה?

איוב ג' - ז'; איוב י' - ט"ו

בעקבות סבלו איוב מתמודד עם שאלות אמוניות כבדות. עיקר תוכחתם של הרעים לאיוב מכוונת לאופן בו הוא בוחר להתמודד עם הקושי: בעוד הרעים נרתעים מן השאלות והטענות של איוב, ומבקשים להציע תשובות ברורות, איוב מתעקש להתמודד עם השאלות, להציף אותן ולדרוש תשובות ישירות מא-להים.

 

האמנם "דרך רשעים צלחה"?

איוב א' - ב'; איוב ט"ו - כ"א

בספר איוב, ישנו דיון נרחב בתורת הגמול. סיפורו של איוב מעלה את שאלת "צדיק ורע לו", אשר עשויה להיפתר בקלות בעזרת קבלת הדין של איוב. אולם, רעי איוב, הטוענים שייסורי איוב מעידים על רשעתו, מביאים לדיון נרחב בשאלת גמולו של הרשע. בשיעור נעיין לעומק בטענות הרעים ובטענותיו של איוב כנגדם, וננסה לבחון אותם לאור המציאות.

 

כיצד מנהיג הא-ל את העולם?

איוב ד' - ה'; איוב ח'; איוב י"א; איוב כ' - כ"ב

כיצד מנהיג הא-ל את העולם? מהו היחס בין הא-ל למציאות ולמעשי האדם? 
תוך כדי דיון על גורלו של איוב, נוגעים הרעים גם בשאלות מהותיות על היחס בין הא-ל לבני האדם. 

 

"בהלו נרו עלי ראשי" - אמונתו של איוב כנקודת חוסן

איוב כ"ט - ל"א

בפרקים כ"ט-ל"א מתאר איוב את מצבו הטוב בעבר בגעגועים, ואת מעשיו הטובים והימנעותו מחטאים, ולאור זאת הוא מתאר את המהפך הדרמטי והבלתי-מובן שהתרחש בחייו. בשיעור זה ננסה לחוש את כאבו הגדול של איוב על המהפך שחל בחייו, ויחד עם זאת נראה מהם נקודות החוסן של איוב המחזקות אותו בהתמודדות עם מצבו הקשה.

 

מענות אליהוא

איוב ל"ב - ל"ז

כאשר הרעים חדלו מלענות לאיוב, ואיוב סיים את נאומיו האחרונים כ'מנצח', פורץ אל השקט קולו של אליהוא בן ברכאל ומבקש להציע תשובה אחרת, מורכבת יותר, לשאלות הקשות העומדות על הפרק. בשיעור זה נעיין לעומק בתשובותיו של אליהוא, ונראה כיצד הוא מתמודד עם טענותיו של איוב ואיזותשובה הוא מציע לשאלת הייסורים באופן עקרוני ובסיפורו של איוב בפרט.

 

מענה ה' ואחרית איוב

איוב ל"ח - מ"ב

מענה ה' לאיוב איננו נותן הסבר לייסוריו, ובכל זאת, בעקבות מענה ה' חל שינוי בתפיסתו של איוב ובעקבות זאת מצבו של איוב משתפר ואחריתו טובה. מהי התשובה שנתן ה' לאיוב? ומהו השינוי שחל בחייו של איוב בעקבות זאת?