סיפורים רבים במקרא נסובים סביב קריית יערים. היכן בדיוק ממוקמת עיר זו בהתייחס לכל האזכורים שלה בתנ"ך?

 

קריית יערים נזכרת בתנ"ך בכמה הקשרים: בסיפור הברית שכרתו הגבעונים עם יהושע בערמה (יהושע ט', יז), בנחלות שבטי יהודה ובנימין (יהושע ט"ו, י"ח), בסיפור של בני דן בכיבושם את ליש (שופטים י"ח), בהבאת הארון אחרי שנשבה ביד הפלשתים (שמואל א ו'), וכן כאחת הערים אליהן שבו שבי הגולה בימי זרובבל (עזרא ב', כה).

מסורת מופלאה על קריית יערים נשמרה בבריתא בתוספתא (מכות ב, ב) לפיה שימשה קריית יערים עיר מקלט עד שכבשו את שכם. בנוסף לכך מהתיאור בשמואל א ז', א עולה שישנה גבעה סמוכה לה כך שנמצא שהעיר היא עיר ביהודה והגבעה שסמוכה לה היא בבנימין.

מקובל לזהות את קריית יערים באיזור אבו גוש טלז סטון מכמה שיקולים: האחד - היא נמצאת בין בית שמש לירושלים כמוזכר בסיור הארון ובתיאור הנחלות. השני - ישנם מספר ספרי מסע נוצריים קדומים המעידים על סמיכותה במידת מה לירושלים באיזור זה.

אולם זיהוי זה מעורר מספר קשיים: האחד - תפיסת השטח בתקופת המקרא היתה טריטוריאלית. הערים המקראיות היו למעשה מרכזים איזוריים של שטחים חקלאים ולא סביר שקרית יערים והגבעה היו סמוכות כל כך. השני - מבחינה ארכיאולוגית אין ידועים שרידים של עיר קדומה באבו גוש.

אם כן היכן יש לבקש את קריית יערים? דומה שהיא צריכה להיות מדרום לנחל כסלון. הרכס הגבוה הנמשך מפסגת הקסטל מערבה דרך צובה וגבעת יערים נקרא הר יערים. בחלקו המזרחי שכנה עיר מרכזית הנקראת קריית יערים. לפי זה חנו בני דן בארץ קריית יערים ממערב לעיר קריית יערים. עיר זו נמצאת בנחלת יהודה ולא בנחלת בנימין.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך, מתוך הספר 'מקום בפרשה', בהוצאת ידיעות אחרונות