לצפיה נוחה בסמארטפון - סובבו את המכשיר לרוחב.
להגדלה (גם במחשב) - לחצו על התמונה.
לחצו לפתיחה בגודל מלא

התרשים שלפנינו מציג את מהלך מגילת רות בסיפור משפחתי מתקופת השופטים.

המגילה נפתחת בחמישה פסוקים המתארים מציאות קשה של רעב ומוות והוא נע לאורך המגילה בשדות בית לחם אל עבר מציאות של תקווה וגאולה המסתיימים בחמישה פסוקים של רשימת השושלת של מלכות בית דוד. תהליך ההתפתחות עובר דרך מעשי חסד של גיבורי המגילה.

העלילה מתרחשת על פני זמן ומקום גיאוגראפי בשני מישורים:

במישור הפרטי המשפחתי - עוברת משפחת נעמי ממצב מר וקשה של מוות ורעב אל עבר מציאות משמחת של מזון וחידוש הבית שנכרת.  הסיפור הפרטי, מסמל ולמעשה נשזר בתנועה המתפתחת במישור הציבורי והלאומי.

במישור הציבורי - המגילה פותחת בתקופת השופטים, תקופה הידועה כתקופה ירודה מבחינה רוחנית ופיזית, והיא מסתיימת בציון לידת דוד באווירה של גאולה (גאולת הקרקע והאדם), בסיפור של לידה וצמיחה.

בליבה של המגילה, שתי תמונות מרכזיות המתרחשות בנוף חקלאי בתקופה שבין קציר שעורים סביב חג הפסח ועד לכלות קציר שעורים סביב חג השבועות. 

בפרק ב' - מתוארת רות כמואביה עניה המלקטת שיבולים מאחורי הקוצרים, ובזכות חסדו של בועז בעל השדה, היא זוכה לשוב אל חמותה עם כמות נכבדה של שעורים, הנותנים תקווה לשתי הנשים לחיים של קיום ברובד הבסיסי.

פרק ג' - מתקדם אל עבר תקופת הזריה בגורן. רות ניגשת בלילה לגורן על פי תכניתה של נעמי חמותה, כדי לנסות ולממש את מצוות הגאולה של הקרקעות של המשפחה, ולהציע לבועז לפרוס את חסותו על רות ולייבמה.

התמונה האחרונה של המגילה מתוארת בשער העיר. במרכזה טקס הגאולה של הקרקע ולקיחת בועז את רות לאשה כדי להקים את שם המת על נחלתו.

המגילה מסתיימת בלידת הבן - עובד סבו של דוד, ובשושלת המשפחה מפרץ בן יהודה ועד לדוד.

התנועה של המגילה כולה, שנעה בין רעב ומוות במואב לתחילתם של חיים חדשים של יצירת קיום ממשי של מזון ובית, נשזרים בסיפור הלאומי שבמעבר משופטים וירידה רוחנית ופיזית אל עבר תקווה וגאולה סביב הולדת המלוכה.

המרחב הגיאוגראפי הכולל - בית לחם, מהווה סמל לסיפורה הכולל של המגילה, שהוא סיפור של הקמת בית במובן הפיזי (קרקע, נישואין ולידה) ולחם - מזון, שנותן לנשות המשפחה את המשך הקיום.

תהליך ההתפתחות של המשפחה והאומה עוברים דרך מעשי החסד של גיבורי המגילה: בועז בחסדו לשתי הנשים בהעניקו לחם וחיים, רות בהליכתה ובדבקותה עם חמותה נעמי. בועז ורות בהקימם בית כדי להקים מחדש את הבית שנכרת. בית שמסמל את הבית הלאומי.