מי הם בני רכב וכיצד תפסו מקום כה חשוב ביהודה? גילוי שורשיהם של בני רכב מלמד על האפשרות למהפכה בתפיסת העולם.

 

"בית הרכבים" מוזכרים בפרק ל"ה כקבוצה מוכרת ביהודה, למרות שהקורא לא ממש מכיר או שמע בעבר על בית הרכבים. על יונדב בן רכב מסופר כחלק ממהפכת יהוא (מלכים ב י', טו-טז). אך מי הם בני רכב, וכיצד הם תפסו מקום חשוב ביהודה?

על בני רכב שומעים גם ברשימת השושלות שבדברי הימים: "ומשפחות ספרים ישבו [ישבי] יעבץ, תרתעים, שמעתים... המה הקינים הבאים מחמת, אבי בית רכב" (דברי הימים א ב', נה). נראה שיש קשר מסוים בין הקינים ובין בית רכב, והפירוש הסביר הוא שהקינים הם אבי בית רכב. לאמור, הקינים ייסדו את בית הרכבים, וכעת עלינו להיזכר מיהם הקינים.

השבט הקיני מוזכר לראשונה ברשימת העמים אותם ירשו ישראל שנאמרה לאברהם (בראשית ט"ו, יח-כא), אך הם לא מוזכרים עוד ברשימות דומות לזו בהמשך התורה ובנביאים. כזכור יתרו הוא קיני: "ובני קיני חתן משה עלו מעיר התמרים..." (שופטים א', טז). בנוסף בלעם המקלל עמים שונים, דווקא מברך את שבט הקינים: "וירא את הקיני וישא משלו ויאמר איתן מושבך ושים בסלע קנך" (במדבר כ"ד, כא). עוד נוסיף, ששאול בהכותו את עמלק מבקש מהקיני לסור, כדי לא לפגוע בהם (שמואל א ט"ו, ו).

כל זה מלמד אותנו על גלגולו של שבט הקיני. בתחילה היו הם חלק מהעמים שה' הבטיח את נחלתם לעם ישראל, אך מאז הצטרפות יתרו הקיני לישראל, נפרדו "חבר הקיני" משבט הקיני, והצטרפו לעם ישראל. הצטרפות זו הביאה בימי הבית למהפכה של ממש: משבט כנעני ששוכן בין עמים עוינים לישראל, הפך שבט הקיני להיות "אבי בית רכב", שהפכו להיות סופרים במקדש, ולימים, כפי שעולה בפרקנו, סמל ודוגמה לעם ישראל לשמירה אדוקה על מסורת אבות. 

עוד על זהותם של בני רכב ניתן לקרוא בפוסט מאת הרב אביה הכהן