דף לימוד לימי החנוכה

 

נר ראשון - ייסוד היכל ה' בכ"ה בכסלו

קביעת חג החנוכה בימים אלה איננה מקרית, אלא תואמת את יום ייסוד היכל ה' בראשית שיבת ציון, ואת העונה החקלאית. 

קראו מאמר של הרב ד"ר יואל בן נון על ייסוד היכל ה' בכ"ה בכסלו

 

נר שני - הקריאה "מי לה' אלי" והמאבק בעבודה זרה

הקריאה המפורסמת של מתיתיהו "מי לה' אלי", הקורא לעם להצטרף אליו למאבק בהתיוונות ובעבודה הזרה, זהה לקריאת משה רבנו לאחר חטא העגל: "וַיַּעֲמֹד מֹשֶׁה בְּשַׁעַר הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמֶר מִי לַה' אֵלָי וַיֵּאָסְפוּ אֵלָיו כָּל בְּנֵי לֵוִי" (שמות ל"ב, כו)

האזינו לשיעור של הרב חיים סבתו על תגובתו של משה לחטא העגל

 

נר שלישי - מלחמה של מעטים מול רבים 

מלחמת המכבים נגד היוונים היתה מלחמה של מעטים חסרי אמצעים, מול רבים, מיומנים, בעלי נשק מקצועי. לכן היה ברור שהנצחון לא היה בכח הזרוע אלא מכוחו של ה'. הרעיון של מלחמת "מעטים מול רבים", המעידה על כך שהנצחון הוא מאת ה', מופיע בתנ"ך במלחמת גדעון נגד מדין (שופטים ז'), בה ה' דורש מגדעון לצאת למלחמה עם צבא קטן, ומבטיח לו: "בִּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָאִישׁ הַמֲלַקְקִים אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם וְנָתַתִּי אֶת מִדְיָן בְּיָדֶךָ" (שם ז', ז),  ואותו רעיון נאמר על ידי יהונתן במפורש, כאשר הוא יוצא לבדו להלחם מול מחנה הפלשתים: "כִּי אֵין לַה' מַעְצוֹר לְהוֹשִׁיעַ בְּרַב אוֹ בִמְעָט" (שמואל א י"ד, ו). 

קראו מאמר קצר של ד"ר נריה קליין על סינון הלוחמים של גדעון I קראו פוסט של הרב יגאל אריאל על מלחמת האמונה של יהונתן.

 

נר רביעי - טיהור המקדש מעבודה זרה

לאחר הנצחון על היוונים, הגיעו המכבים אל המקדש וטיהרו אותו מן העבודה הזרה שהיתה בו. טיהור מעין זה נעשה על ידי כמה מלכים: יהואש (מלכים ב י"א-י"ב); חזקיהו (דברי הימים ב כ"ט); יאשיהו (מלכים ב כ"ג)

האזינו לשיעור של הרב יעקב מדן על מהפכת יאשיהו I צפו בשיעור של הרב ד"ר יואל בן נון על מהפכת חזקיהו 

 

נר חמישי - המנורה

הדלקת המנורה בבית המקדש היא אחד השיאים של סיפור הנצחון. ההדלקה הראשונה של המנורה נעשתה במשכן, על ידי אהרון הכהן (במדבר ח'). בשבת חנוכה, אנו קוראים בהפטרה את מראה המנורה בזכריה (זכריה ב'-ד')

קראו פוסט של הרב ברוך גיגי על הקשר בין ההדלקה של אהרון לחנוכה | קראו פוסט של ד"ר יצחק מייטליס על המנורה כסמל יהודי I צפו בשיעור של הרב ד"ר שוקי רייס על המנורה כסמל מדינת ישראל קראו מאמר של הרב משה ליכטנשטיין על הפטרת שבת חנוכה.

 

נר שישי - נס פך השמן  

הנס המפורסם ביותר בסיפור החנוכה הוא נס פך השמן, בו מעט שמן הספיק להדלקת המנורה במשך שמונה ימים. גם אליהו (מלכים א י"ז) ואלישע (מלכים ב ד') עשו נסים שבהם מעט שמן הספיק לזמן רב או לכלים רבים.

קראו מאמר של הרב אלחנן סמט על הנס של אלישע עם אסוך השמן, ועל תפיסת הנס במקרא | קראו את פירוש המשך חכמה על הסיבה להדגשת עניין נס פך השמן בחנוכה | קראו פוסט של הרב משה כהן על המסר שניתן ללמוד מנס השמן לחיינו

 

נר שביעי - חנוכת המזבח והמקדש

שלוש פעמים בתנ"ך נזכרת חנוכת בית ה': בהקמת המשכן (במדבר ז' - חנוכת הנשיאים, שהיא הקריאה בתורה לימי החנוכה), בהקמת המקדש הראשון (מלכים א ח') ובהקמת המקדש השני (נחמיה י"ב)

האזינו לשיעור של הרב רא"ם הכהן על מהותו של בית המקדש I קראו מאמר קצר של עמוס חכם על תפילת שלמה בחנוכת המקדש I האזינו לשיעור מאת ד"ר יושי פרג'ון על מזמור שיר חנוכת הבית - שיר של יום של חנוכה | קראו מאמר של הרב אלחנן סמט על מזמור שיר חנוכת הבית

 

נר שמיני - מנהיגות של כהנים

בית חשמונאי, אשר לא היו מזרע בית דוד אלא כהנים, תפסו את ההנהגה לאחר תקופה של מלכות בעייתית. בספר מלכים ב פרק י"א מסופר על מקרה דומה, בו יהוידע הכהן תופס מנהיגות, הורג את עתליה המלכה, מטהר את המקדש וממליך את יהואש (האחרון שנשאר מזרע בית דוד). 

צפו בסרטון של הרב אורי שרקי על מהפכת יהוידע