בעקבות הפסוק המפורסם בפרקנו המונה את הפירות שנשתבחה בהם הארץ מכונה ארץ ישראל - "ארץ זית שמן". מדוע בחרה התורה מכל שבעת המינים דווקא את זית השמן כתוארה של הארץ?

 

מלבד עץ הזית כל שאר שבעת המינים גדלו בתקופה המקראית אף במקומות אחרים במזרח התיכון. אולם, בכל מרכזי התרבות ומוקדי השלטון לאורך הפרת, החידקל והנילוס, אין תנאים מתאימים לגידול זיתים לשמן.
על היותה של ארץ ישראל מקור ייחודי לשמן זית, ניתן ללמוד מדברי הגמרא במסכת שבת:
"ר' טרפון אומר: אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד. עמד רבי יוחנן בן נורי על רגליו ואמר: מה יעשו אנשי בבל שאין להם אלא שמן שומשומין?! ומה יעשו אנשי מדי שאין להם אלא שמן אגוזים?!..." (שבת כו ע"א)
ברור שלא כל אזורי הארץ ראויים לגידול זית שמן, שכן הוא זקוק לכמות מים מינימאלית יחד עם טמפרטורה מתאימה, אך היו מספר אזורים בהם התמקד גידול הזית והפקת השמן. בתקופת הבית הראשון עיקר גידול זית השמן היה בשפלה, כפי שמעידה רשימת שרי הרכוש של דוד: "וְעַל הַזֵּיתִים וְהַשִּׁקְמִים אֲשֶׁר בַּשְּׁפֵלָה בַּעַל חָנָן הַגְּדֵרִי. וְעַל אֹצְרוֹת הַשֶּׁמֶן יוֹעָשׁ" (דברי הימים א כ"ז, כח).
תיאור זה עולה בקנה אחד עם הממצא הארכאולוגי. כמאתיים בתי בד מתקופת הבית הראשון התגלו בשפלה — בגזר, בתל בית־שמש, בתל בית־מירסים ובתל בטש — כאשר הריכוז הגדול ביותר התגלה בתל מוקנע הסמוך לקיבוץ רבדים. ריכוז נוסף של בתי בד מתקופת המקרא התגלה בנחלתו של שבט אפרים בדרום השומרון. ממצא זה תואם את דבריו של הנביא הושע: "אֶפְרַיִם רֹעֶה רוּחַ וְרֹדֵף קָדִים כָּל הַיּוֹם כָּזָב וָשֹׁד יַרְבֶּה וּבְרִית עִם אַשּׁוּר יִכְרֹתוּ וְשֶׁמֶן לְמִצְרַיִם יוּבָל" (הושע י"ב, ב).
מסתבר כי השפלה הייתה מעצמת שמן לאורך שנים רבות. בתל מרישה שליד בית־גוברין התגלו כעשרים בתי בד מהתקופה ההלניסטית, ואף בן־סירא, שחי בתקופה זו, מתאר את הכוהן הגדול "כזית רענן בשפלה" (בן־סירא כד, יד).  רק לקראת סוף ימי הבית השני, וביתר שאת לאחר מרד בר־כוכבא, עברה תעשיית השמן לגליל ולגולן, ככל הנראה בעקבות המעבר ההדרגתי של אוכלוסייה יהודית לצפון בשל האיסור שהטילו הרומאים על מגורי יהודים בירושלים ובסביבותיה.
עד היום, המהלך בנופי הארץ ימצא שטחים עצומים המכוסים בעצי זית. מסתבר כי התואר "ארץ זית שמן" עדיין נאה לארצנו.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'פרשת דרכים: מבט ארכאולוגי וגאוגרפי בפרשיות השבוע' בהוצאת מגיד
לרכישת הספר